Výber správnych pneumatík na bicykel je veľmi dôležitým faktorom pri jazde na bicykli. Nesprávne zvolené plášte môžu pokaziť zážitok z bicyklovania. Plášť na bicykel je navrhovaný vždy na určitý typ bicykla a väčšinou na konkrétny účel použitia. Ak ste menej skúsený cyklista v obchode sa postavíte pred regál s plášťami, môže sa vám zdať, že ten sortiment je obrovský a vy si neviete vybrať. V tomto malom sprievodcovi kúpou pneumatík na váš bicykel sa pokúsime vám tento výber zjednodušiť.
Dochádzate denne na bicykli do práce a chcete pneumatiky boli odolné defektom? Ste zanietený nadšenec, ktorý miluje jazdu na singletrackoch? Alebo občasný cyklista hľadajúci pohodlnú jazdu? Každý z vás potrebuje na bicykli iný typ plášťov.

1. Rozmer pneumatiky na bicykel

rozmer pneumatiky

V prvom rade musíte poznať rozmer vašich súčasných plášťov. Ten zistíte ľahko na bočnej strane pneumatiky. U cestného bicykla, budete mať na plášťoch pravdepodobne čísla, ako napr. 700×23. Prvé číslo (700) je rozmer, ktorý zodpovedá priemeru ráfika, teda aj pneumatiky, v milimetroch. Druhé číslo (23) označuje skutočnú šírku pneumatiky v milimetroch. U pneumatík pre horské bicykle sa používajú rozmery v palcoch. Na MTB plášti uvidíte čísla v tvare napr. 29×2.0. Prvý rozmer je vnútorný priemer pneumatiky (26 „), druhy je šírka (2“).
Nemusíte kupovať plášť s rovnakou šírkou ako ste používali doteraz. Šírka plášťa má vplyv na vlastnosti ako priľnavosť, stabilitu, ľahkosť odvaľovania – rýchlosť. Vo všeobecnosti, v teréne oceníte širšie plášte, na tvrdom povrchu zase užšie.

2. Plášť na bicykel – podľa kategórie bicykla

Cestné a závodné bicykle : Väčšina cestných pneumatík na bicykle má veľkosť 700 (niekedy označované 700C, alebo 28″). Výnimku tvorí rozmer 27 používaný na starších bicykloch. Ak neviete na starých pneumatikách ani na ráfiku nájsť rozmer, je lepšie si ich nechať odmerať v cykloobchode. Väčšina pretekárov používa pneumatiky s rozmerom 700 a šírkach 18 – 23mm – to sú najužšie rozmery. Na cykloturistiku, rekreačné jazdenie sú lepšie širšie plášte, s rozmerom 25 až 28 mm pre trochu lepšiu stabilitu a pohodlie. Ak nejazdíte dlhé túry a chcete hlavne pohodlie, použite rozmer 32, prípadne 35 mm.

MTB bicykle : Horské bicykle používali až donedávna výhradne priemer pneumatík 26″, neskôr sa začal používať aj rozmer 29″. V roku 2013 sa začalo od rozmeru 26″ prechádzať u nových bicyklov na rozmer 27,5″. Niektoré značky používajú pre tento rozmer označenie 650B. Pre tradičné MTB jazdenie, cross-country alebo all-mountain sa používajú pneumatiky so šírkou 1,8″ až 2,4″. Zase je dôležité v akom teréne budete jazdiť. Freeridové a zjazdové bicykle, ktoré musia vydržať skoky a jazdu po ostrých skalách sú vybavené pneumatikami so šírkou od 2,5 „do 3,0“.

„Tučné plášte 27,5+ : zvláštnou kategóriou sa stali plášte s rozmerom 27,5+. Sú širšie ako bežne používané plášte – s rozmerom 2,6 – 3,6″. Využívajú sa hlavne na enduro a all-mountain jazdenie. Pridávajú pruženiu bicykla efekt tlmenia nárazov, výborne držia stopu, majú výbornú prejazdnosť. Samozrejme určitou daňou je trochu väčší valivý odpor.

29-palcové MTB bicykle : 29″ horské bicykle sú už v súčasnosti celkom bežné. 29-palcové pneumatiky sú vlastne pneumatiky s priemerom 700, ale dizajnované na horské bicykle. Výber šírky je podobne jako u 26″ a 27,5″ plášťov závislý od toho, aký terén a štýl jazdenia preferujete.

Ďalšie typy plášťov : cyklokrosové pneumatiky majú malé štoplíky, priemer je 700 mm, ale sú vyrábané v úzkych rozmeroch, aby vyhovovali geometrii cyklokrosových závodných rámov. BMX pneumatiky sú obvykle dodávané v priemere 20″. Detské a juniorské bicykle používajú rozmery od 12 – 24″, podľa veľkosti bicykla.

3. Na akých povrchoch bicyklujete?

Ak budete jazdiť na asfalte alebo iných tvrdých, rovných povrchoch, najlepšie je zvoliť hladké plášte. Hladký dezén týchto pneumatík ponúka maximálnu rýchlosť pri minimálnej námahe, ale zachováva dostatočnú priľnavosť za väčšiny podmienok.
Ak budete jazdiť na kombinácii povrchov, vrátane betónu, asfaltu, hladkých singletrackov, prípadne občas na štrku, optimálnym riešením sú cyklokrosové pneumatiky – pre úzke, cestné ráfiky, alebo semi-slicky – pre crossové alebo horské bicykle.
MTB bikeri, jazdiaci hlavne v členitom teréne, po lesných cestách budú potrebovať pneumatiky s dobrou priľnavosťou v rôznych podmienkach. Ak jazdíte predovšetkým jeden typ terénu, vyberte si pneumatiku určenú pre tento povrch. Terén sa môže líšiť v závislosti od kraja, v ktorom jazdíte. Napríklad:
– Relatívne hladký terén, bez skál nevyžaduje agresívny dezén.
– Bahnité, horské terény s koreňmi vyžadujú pneumatiky, ktorý sú nielen viac agresívne, ale aj majú štoplíky so širšími rozostupmi, aby sa dobre zbavovali blata.
– Širšie rozložené štoplíky obvykle ponúkajú najväčšiu všestrannosť.

Nie ste si istí aký dezén pneumatiky je pre vaše jazdenie najvhodnejší? Opýtajte sa vo svojom cykloobchode, alebo si prezrite webové stránky výrobcu pneumatík a nájdite pneumatiky určené pre váš obľúbený jazdecký terén.

4. Výber dezénu pneumatiky

Dezén plášťa je dôležitým faktorom pre niektoré z pneumatík, ale predovšetkým u pneumatík s na horské bicykle, kde aj malé rozdiely v dezéne môžu znamenať odlišnú jazdu. Hlbší dezén s vyššími štoplíkmi zvyčajne znamená väčšiu priľnavosť, ale tiež väčší valivý odpor. Takže budete musieť skĺbiť vašu predstavu o rýchlosti a priľnavosti zvolenej pneumatiky.
Pri MTB pneumatikách používaných v teréne sú ostré hrany dezénu dôležité bez ohľadu na to, aký typ jazdca ste. Keď sú hrany dezénu ojazdené a zaoblené na väčšine štoplíkov, bicykel je horšie ovládateľný a znižuje sa bezpečnosť jazdca. Vtedy je čas pneumatiku vymeniť, vymeniť pneumatiky, aby bola zaručená väčšia zábava a väčšiu bezpečnosť. Keď vidíte na plášti bicykla vlákna pod gumou, čakali ste s výmenou príliš dlho.

plášte slick
Slicky – hladké pneumatiky :
Tento typ plášťov je používaný na mestské – city bicykle, trekkingové aj horské bicykle. Slicky vyzerajú skoro ako cestné pneumatiky, ale so širším priemerom. Tieto pneumatiky sú takmer hladké, so sotva znateľným dezénom. Slicky sú určené pre hladké povrchy asfalt a upravené pevné plochy. V-tvar drážok dezénu na niektorých pneumatikách zlepšuje priľnavosť v zákrutách na mokrej ceste.

plášte semi slick

Semi-slicky :
Sú to pneumatiky niekde medzi hladkými a „terénnymi“. Tieto plášte majú hladký stred, pre minimálny valivý odpor a rýchlejšiu akceleráciu a štoplíky po stranách, ktoré zlepšujú grip v zákrutách.

dezén plášťov na bicykel

Dezén so štoplíkmi :
Rôzne dezény so štoplíkmi sú určené pre špecifické typy terénu a povrchu.
– Menšie štoplíky sú rýchlejšie a sú vhodné pre hladké singletracky a tvrší povrch.
– Vyššie štoplíky ponúkajú väčšiu priľnavosť v technickom teréne, ako sú korene a kamene.
– Širšie pneumatiky s robustnými štoplíkmi s veľkým záberom sú najlepšie pre mäkší povrch.
– Štoplíky, ktoré sú širšie pri základni zabezpečia lepšiu priľnavosť na tvrdom povrchu.
– Pneumatiky určené do blata majú široko rozložené štoplíky tak, aby sa blato ľahko z pneumatiky uvoľnilo. V opačnom prípade sa dezén upchá a po chvíli sa budete na blate šmýkať na úplne hladkých plášťoch.

Výber cestných pneumatík je menej komplikovaný. Pretože cestné pneumatiky sa používajú na jazdu výhradne po tvrdom povrchu, asfalte, prípadne betóne nenájdete u nich toľko variantov dezénu, ako plášťov na horské bicykle.
Väčšina výrobcov má v ponuke pneumatiky na cestné bicykle so zvýšenou ochranou proti defektom. Takéto pneumatiky majú pod behúňom hrubšiu vrstvu odolnej gumy – sú trochu ťažšie, alebo kevlarovú pásku – tir sú minimálne ťažšie od bežných plášťov.

Samozrejme sú aj ďalšie rozdiely v pneumatikách, napr. bezdušové pneumatiky, použitie rôznych zmesí, plášte s ochranou proti prepichnutiu, čím nechcem príliš unavovať. Ak máte záujem o podrobnejšie informácie o pneumatikách na bicykle, odporúčam linky :