Nájdete nás :    Facebook      Google+
VÝMENA A ÚDRŽBA BRZDOVÝCH DOŠTIČIEK

VÝMENA A ÚDRŽBA BRZDOVÝCH DOŠTIČIEK
NA KOTÚČOVÝCH BRZDÁCH BICYKLA

Kotúčové brzdy, či už mechanické alebo hydraulické, začínajú ovládať horské bicykle. K ich veľkým prednostiam patria nižšie nároky na údržbu, čo u hydraulickýh bŕzd platí dvojnásobne. Nič ale nie je večné a celkom bezúdržbové. Brzdové doštičky je nutné čas od času prehliadnúť, vyčistiť, prípadne vymeniť. Systém ich uchytenia k piestom je rôzny, avšak postup pri údržbe je rovnaký.
Pozrite si videonávody, alebo si prečítajte jednoduchý návod ako na to.

  Výmena brzdových doštičiek Promax // Inštruktážne video >>

Návod ako vymeniť brzdové doštičky a ošetrovať kotúčové brzdy.

1. Prvým krokom je demontáž kolesa z vidlice. Potom vyberieme brzdové doštičky zo strmeňa. Tie sú v ňom uchytené buď pomocou pružiniek alebo osičiek či závlačiek. Doplňuje ich ešte rozperná pružina vložená medzi doštičkami.

2. Pokiaľ nebudeme brzdové doštičky meniť za nové, očistíme ich pomocou brúsného papiera a to z obidvoch strán - ako na ´´pracovnej´´ , tak aj na opačnej. Tu v mieste kontaktu s piestíkmi dochádza ku korózií a usadzovaniu nečistot. U brzdových doštičiek uchytených pomocou pružiniek si počíname opatrne, aby nedošlo k poškodeniu pružiniek.

3. Handričkou dôkladne poutierame priestor okolo piestov.

4. Ak bicykel dlhšie stál, môžeme brzdové kotúče ľahko obrúsiť jemným brúsnym papierom a zbaviť ich tak oxidácií.

5. Pri hydraulickom systéme piestiky od seba pred spätným nasadením brzdových doštičiek roztiahneme (alebo jeden pohyblivý piestík od protiľahlej časti strmeňa) pomocou tenkého plochého predmetu (vhodný je napr. konusový kľúč) tak aby sa celkom zasunuli. Ak pred našim servisným zásahom dochádzalo k zlému oddiaľovaniu bŕzdových doštičiek pri brzdení, posilníme rozpernú pružinu - stačí ju ľahko roztiahnuť pomocou tenkých klieští. Potom vložíme brzdové doštičky späť do strmeňa, uistíme sa o ich správnom usadení a podľa konštrukcie konkrétnej brzdy zaistíme. Nasadíme koleso, ktoré musí presne sadnúť.

6. Niekoľkokrát stlačením brzdových páčkok nastavíme správnu vzdialenosť bŕzdových doštičiek od kotúča. Po otočení kolesa by nemalo dochádzať k ich vzájomnému kontaktu. Ak sa tak deje, je potrebné nastaviť strmeň ( s protibežnými piestmi), alebo vzdialenosť pevnej doštičky (jednopiestový systém).

7. U mechanických bŕzd je po namontovaní nových bŕzdových doštičiek, potrebné nastaviť krok páky, a to buď nastavovacou skrutkou na brzdovej páčke, či prenastavením lanka na strmeni. Takisto skontrolovať vzdialenosť pevne usadenej bŕzdovej doštičky od bŕzdového kotúča. Opäť by po zatočení kolesa nemalo dochádzať ku škrípaniu.

8. Pre ľahký chod mechanických bŕzd nezabudnite namazať vedenie lanka. Doporučujeme Tip-Top mazanie na bowdeny.

V článku sú použité informácie a obrázky zo stránky : http://www.ivelo.cz/