Recenzia na Rock Machine Blizz CRB | Bicykel na veľké cyklovýzvy aj zábavu

Hardtail Rock Machine Blizz CRB 90-29 - recenzia

Sľúbil som na konci sezóny 2021 napísať recenziu na zapožičaný super ľahký testovací horský bicykel hardtail Rock Machine Blizz CRB 90-29 (pre vyťaženosť ho zverejnujem až teraz), ktorý mi bol ponúknutý od firmy Život s bicyklom v Leviciach za účelom zdolania cyklistickej výzvy Everesting 10K – ktorá sa nakoniec aj zadarila. Samozrejme, než som sa k tejto výzve dopracoval, tak som prešiel aj krstom zdolania výzvy Gerlaching, Half Everesting a Mont Blancing. Tiež som mal príležitosť otestovať bicykel Rock Machine Blizz CRB v rozmanitom počasí, náročnosti terénov a dĺžkach cyklotúr. Celkovo sa mi tak na ňom podarilo odpedálovať asi polovicu z tohoročných cca. 7800 km a 154,000  výškových metrov. A aj keď som predtým bicykel v podobnej výbave nevlastnil, počas tisícok odjazdených kilometrov som postupne prišiel na radu drobných, ale veľmi užitočných vylepšení. Takže táto recenzia nebude len o chvále, aj keď si ju táto značka a model bicykla určite zaslúži.

Výber bicykla pre výzvu Everesting

Ako vznikol nápad na zdolanie výzvy Everesting som už písal v článku Nová sezóna, nové ciele. Tu len spomeniem, že Ivo mi pôvodne ponúkol výber medzi hardtailom a celoodpruženým horským bicyklom. Pokiaľ sa mi podarilo stráviť tento bláznivý návrh a súhlasiť, tak som bol jednoznačne rozhodnutý pre hardtail Blizz CRB. Hlavne kvôli jeho váhe – 10,4 kg vrátane pedálov. Šľapať do kopcov s vetchými nožičkami na ľahšom bicykli mi vychádzalo, že bude o niečo menej náročné.

Hardtail Rock Machine Blizz CRB v kocke

Aby som bol presný, zapožičaný mi bol hardtail Rock Machine Blizz CRB model 2019, ktorý patrí do série Peak. V tejto sérii nájdete štyri modely v rozpätí od 1499 € až po najvyšší model za 2999 €. Pre výzvu Everesting mi bol zapožičaný najvyšší model. Ako vyplýva z názvu Blizz CRB, celá táto séria bicyklov je postavená na karbónovom ráme a 29” kolesách.

Keď som si prešiel technickými špecifikáciami, osadením (absolútna topka) a recenziami modelu Blizz CRB, tak som sa dozvedel, že svojou konštrukciou, osadením a najľahšou vidlicou so 120 mm zdvihom presahuje hneď cez dve cyklistické kategórie. Takže prirodzená otázka bola:

Je Rock Machine Blizz CRB nadupaný XC bicykel? …alebo tuhý a ľahký trailbike?

Niečo prezradili recenzie na stránkach MTBS.cz a BicyklompoSlovensku.sk:

Test: Rock Machine Blizz CRB 90-29

Je to skôr o tom, kto sa ako k tomu bicyklu postaví a ako ho bude využívať. Po drobných úpravách hlavne teleskopického sedadla a plášťov to môže byť hravý a super zábavný trailbike. Zároveň však, keď sa postavíte s Blizzom na štart maratónu, rozhodne vás nenechá v štichu. Môžete sa spoľahnúť na to, že máte bicykel, ktorý je dostatočne ľahký a rýchly aj do dlhých stúpaní a oproti konkurencii môžete navyše získať veľkú výhodu pre jeho schopnosť ísť rýchlejšie v zjazdoch. Len si dajte pozor na to, že pokiaľ sa budete chcieť na bicykli nejako viac rozvášniť, musíte počítat s výmenou plášťov, a tým pádom aj s navýšením hmotnosti o pár deka, pretože tento bike je stavaný na nízku váhu a podriadené je tomu takmer všetko.

Blizz CRB – späť ku koreňom

Netrvalo dlho, aby som si tohto poriadne „nablízzkaného“ krásavca obľúbil. Vôbec sa nebojím povedať, že je to veľmi univerzálny bajk. Predstavujem si na ňom rutinnú cestu po asfalte do práce a poobede možnosť vydať sa ktorýmkoľvek smerom –  cez hory až k večernému pivu. V mojom prípade by bola nevyhnutná výmena sedlovky za teleskop, aj na úkor váhy. Rock Machine má však v ponuke niekoľko modelov s rôznymi cenovými reláciami a teda aj výbavou. Blizz sa stal rýchlo populárnym, svedčí o tom aj fakt, že už sú takmer všetky kusy vypredané. Netreba však zúfať, modely 2020 už sú na ceste. HT sa na technických a strmých trailoch celoodpruženému enduru nemôže vyrovnať. Prináša však inú – novú formu zábavy, s ňou aj výzvy a v neposlednom rade zlepšovanie techniky. A to ma na ňom veľmi baví. Občas je fajn zmeniť bajk namiesto trailov ;).

…a hlavnú bodku za touto dilemou mi dal Ivo, keď mi na to odpovedal, že hlavnou myslienkou výroby tejto cyklo kategórie Blizzu je mať: 

  “Fun first and then fun again”.

Takže, po oboznámení sa, čo mi to na stene v pracovni za chrbtom visí, by som to zhrnul nasledovne: 

“Hardtail Rock Machine Blizz CRB podľa geometrie, výbavy a váhy je seriózna raketa na XC preteky.
Príležitostne sa však Blizz môže premeniť aj na pevný trail bike. Stačí, ak mu pridáme teleskopickú sedlovku, prehodíme kolesá a plášte za veľkosť 27,5 a máme v rukách ľahkú trailovú šelmu.”

Čo mi hneď vnútilo myšlienku, že po Everestingu by som mal určite prezuť plášte a vyskúšať nejaké trailíky. …keď ich už v okolí Košíc toľko máme. 

Špecifikácia hardtailu Blizz CRB

Pre ucelenosť informácií o modele Blizz CRB ešte udám zopár špecifikácií:

RÁM Carbon UD BF-MB05, VIDLICA Rock Shox SID RL Tapered, 15 mm Boost, zvih 120 mm, RADENIE SRAM GX Eagle (1×12), KAZETA SRAM XG-1275-12 Eagle 10-50T, KĽUKY SRAM Descendant carbon Eagle Boost (prevodnik 34T), BRZDY SRAM Level TLM (kotuce 180/160 mm), KOLESÁ (náboje/ráfiky) Bitex Light, WTB ST Light i23, PLÁŠTE WTB Nine Line Race DNA 29×2,25″, SEDLOVKA Race Face Next carbon, SEDLO WTB Volt 142, RIADÍTKA  Race Face Next carbon 35 mm riser, PREDSTAVEC Race Face Turbine 35 mm, HMOTNOSŤ  10,2 kg / 17″ (M).

Takže, ako je vidno, hardtail Blizz CRB ponúka v svojej cenovej relácii obzvlášť slušné vybavenie od značiek Sram, Rock Shox a Race Face. Aspoň tak tomu bolo pri modele 2019. Všetky údaje o ďalšom osadení, geometrii a veľkostiach nájdete priamo na stránke Rock Machine Blizz CRB.

Moje skúsenosti s Bizzom

Pre lepšiu predstavivosť o mojich ne/skúsenostiach s bicyklovaním uvádzam, že k rekreačnému bicyklovaniu som sa dostal pred 6 rokmi náhradou za predošlú časovo a tréningovo náročnejšiu športovú aktivitu. Ročne som zvykol odpedálovať 3 až 5000 km a aj keď som výkonnostne rástol, primárne mi bicyklovanie slúžilo na prevetranie hlavy. Spoľahlivého spoločníka mi robil a stále robí hartail CTM Delta 2.0 2015. Ide o MTB bicykel s hliníkovým rámom, na 27,5” kolesách, s Rock Shock vidlicou, počtom prevodov 3×9 a váhou 14+ kg. Aj napriek tomu, že tento bicykel patrí medzi tie lacnejšie, tak v pohode zvládal 150-200 km dlhé túry a dokonca sa zúčastnil aj súťaže Spišských 333 EXTREME.

Prvé pocity

Začnem negatívami. Keďže som mal zrazu pod sebou o 4 kg ľahší bicykel, postavený na 29” kolesách, čo mi dvihlo ťažisko, zjazdy sa stali nervóznymi. Bicykel podo mnou uskakoval a keď som prudšie pribrzdil, alebo musel zísť  strmými zrázmi, tak som sa videl ako letím cez riadidlá. Veľké 29″ kolesá tiež spočiatku nepomáhali ovládateľnosti, hlavne pri prechode technicky náročnejším terénom a zatáčaním na malom priestore. 

Po prvom mesiaci používania Blizzu si ale telo postupne zvyklo na nové rozmery, vyššie sedenie, manipuláciu a všetko sa odtiaľ začalo obracať už len pozitívnym smerom.

Benefity

Rock Machine Blizz CRB 90-29 - benefity
Kvôli nízkej váhe a tuhosti bicykla bolo najväčším z množstva benefitov Rock Machine Blizz CRB rýchlejšie zdolávanie kopcov a celková menšia únava po zdolavaní dlhých cyklotúr.
  • Precízne preraďovanie rýchlosti
  • neuveriteľné tlmenie prednej vidlice pri zjazdoch aj pri prechádzaní technicky náročných trailových úsekoch
  • geniálne vymyslené uzamykanie vidlice
  • vynikajúce brzdenie
  • nízka váha celkového bicykla
  • tuhosť karbónového rámu počas náročného zaberania do pedálov a
  • perfektná priechodnosť 29” kolies cez nerovnosti.

Preložené do lepšie predstaviteľnej cyklistickej reality to znamenalo:

Rýchlejšie zdolávanie kopcov

Prvú výhodu presadnutia zo 14 kg CTMka na 10,4 kg Rock Machine mi poskytol „tréningový“ kopec v Košiciach z Čermeľa na Bankov s 5% stúpaním. Na jar som tam robieval 2-3 krát do týždňa HIIT tréningy (4×8 min.). Len presadnutím na ľahší bicykel s tuhým karbónovým rámom a väčšími kolesami som poľahky končil šprinty o niekoľko stovák metrov vyššie.

Kratšie časy dlhých cyklotúr

Ďalej som si všimol, že pri dlhších výjazdoch sa mi zvýšila priemerná rýchlosť. Ale až po jednej cyklotúre (mix spevnených a nespevnených ciest a chodníkov) o dĺžke 179 km s prevýšením 3569 výškových metrov som porovnaním výsledkov na Strave zistil o koľko a v ktorých častiach. Celkovo som bol iba o 1 km rýchlejší, čo nevyzerá ako veľa. Zaujímavý bol však trend zrýchľovania sa, pretože ten zároveň odhalil ako je extra váha bicykla toxická pre dlhodobý výkon:

  • na Kojšovskej holi (29 km od KE) som bol rýchlejší o cca 10 min.
  • na Plejsoch (55 km od KE) iba o 5 min.
  • na Poráči (80 km od KE) o 25 min.
  • Turlíky/Spišské Vlachy (119 km od KE) o 33 min
  • Košice (179 km) o 45 min.. A to je celkom dosť.
Rýchle zjazdy

Chvíľu mi trvalo zvyknúť si na ľahší bicykel a vyvýšené ťažisko, ale akonáhle si telo privyklo, tak zjazdy na väčších kolesách a za vynikajúcej asistencie prednej odpruženej vidlice sa stali zážitkom. Ešte väčší zážitok a rýchlosť zo zjazdov so sebou priniesla jesenná výmena plášťov Tufo XC14 TR 29×2,25.

Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29x2,25 - maratónsky špecialista
Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25 – maratónsky špecialista na náročných povrch alebo na jarný a jesenný premenlivý povrch.
Neuveriteľné vyblbnutie na trailoch

Som rád, že som nazbieral odvahu vyskúšať hardtail Rock Machine Blizz CRB aj na košických trailoch. Otvorilo mi to oči v toľkých smeroch, že sa to ťažko opisuje. Je to iný cyklistický svet, zážitok, či dimenzia. Nikdy by ma nenapadlo, čo je rekreačný cyklista na takomto bicykli vôbec schopný zvládnuť, zdolať, prejsť, či vyjsť a v akom teréne. Stále, keď si na to spomínam, tak neveriacky krútim hlavou. This is crazy 🙂

Najlepšia rada, ktorú vám môžem dať – neskúšajte traily sami. 

Dano Kolibár a Karol Nickler - trail Veverička, Košice
Jeden z mojich najobľúbenejších trailíkov Veverička nad Alpinkou pri Košiciach s Danom Kolibárom predo mnou.

Keby som ich skúšal sám, tak pred mnohými prekážkami alebo technickými pasážami by som musel Blizz tlačiť vedľa seba, lebo by som neveril, že sa dajú prejsť. Pri neodhadnutí trate a svojich schopností, by som zase riskoval pád alebo trafenie sa do stromu. Preto je dobré ísť s niekym, kto vás do tohto sveta uvedie. Kto odhadne vašu zručnosť, vyberie správne obtiažnosti trailov a zvolí primeranú rýchlosť, aby ste ho pred sebou videli a stíhali nasledovať, potom dopadnete tak ako ja – preplnený adrenalínom a vyskakujúc od radosti ako malé dieťa po zdolaní každej zdanlivo neprekonateľnej prekážky. 

A tu chcem poďakovať Danovi Kolibárovi, ktorý sa zhostil úlohy inštruktora na jedničku. Vyberal mi primerané obtiažnosti trailov. Pred každou náročnejšou pasážou zastal, vysvetlil čo ma čaká, na čo si dať pozor, prípadne, ako daný problém obísť. Zoznámil ma tak postupne s takmer všetkými známymi trailami v okolí Košíc. Ešte raz Dano, veľká vďaka za uvedenie do tejto úžasnej dych berúcej cyklo disciplíny.

Dano Kolibár - trail suRAWy Košice
Dano Kolibár na jednom z drop-ov na traily suRAWy pri Košiciach.

Aj napriek tomu, že som nemal k dispozícii teleskopické sedlo, menšie kolesá a trailové plášte, tak Blizz mi svojou konštrukciou doprial neuveriteľný adrenalínový zážitok a vyblbnutie sa v jednom. Zároveň sa mi podarilo nadobudnúť vynikajúcu zručnosť ovládania bicykla. Preto si myslím, že každý kto jazdí XC trasy, by si mal zaradiť do repertoára aj občasné jazdenie trailov – tých ľahších. Keď neskôr na čokoľvek na XCéčkových tratiach natrafíte, pokiaľ iní budu nútení schádzať z bicyklov, vy sa len uškrniete.

Niekoľko negatív Blizzu – alebo čo po kupe bicykla nastaviť či vymeniť

Je Blizz CRB dokonalý? Nie úplne. Tu treba ale podotknúť, nie ako ospravedlnenie, ale ako fakt, že nech si kúpime akýkoľvek vysnívaný bicykel a v akejkoľvek výbave, stále na ňom nájdeme niečo, čo treba doladiť, alebo komponenty, ktoré budeme chcieť vymeniť. Rovnako to plati aj pre tento testovací horský bicykel hardtail Rock Machine Blizz CRB. Vymenujem ich zaradom, ako sa počas našľapaných km objavili.

1. Ne/nastavenie bicykla

To bola moja chyba, ktorá ma stála hneď v prvý deň jazdy prešpicovanie kolesa. Pred dokončením zjazdu som ešte za rýchlosti prehadzoval na ľahší prevod, aby som bol pripravený sa pod kopcom otočiť a makať hore. Reťaz mi však spadla za kazetu, namotala sa, zablokovala koleso, niekoľko špicí zlomila a ďalšie ohla. Než bicykel zastal, tak asfalt mi takmer úplne zbrúsil nový dezén plášťa. Aj napriek tomu, že máločo neviem na bicykloch opraviť, pri skúšaní prehadzovania na stojane ma nenapadlo zatlačiť plnou silou na páčku, aby som zistil, či sú obmedzovacie šrubky nastavené. Inými slovami, všetko som skontroloval, podoťahoval a nastavil, ale nenapadlo ma, že tak prémiový bicykel príde z továrne s nedoladenou prehadzovačkou.

2. Výmena továrenskych duší

Že je dobré vymeniť továrenské duše som sa dozvedel, až mi za jazdy jedna strelila a o tejto kuriozite som sa podelil s Ivom. Vysvetlil mi, aby výrobcovia nemuseli navyšovať ceny, alebo aby sa vošli do nejakej ceny, niekedy použijú lacnejšie cyklokomponenty a duše môžu tiež patriť medzi nich. Naštastie som išiel po rovnej ceste asi 20 km rýchlosťou, takže sa mi nestihol zničiť rám kolesa. Nič podobné sa mi predtým nestalo a nechcem si vôbec predstaviť, aké by boli následky, keby praskla pri veľkej rýchlosti dole kopcom.

3. Výmena madiel

Nerozumiem, prečo sa väčšina bicyklov predáva s madlami v priemere cca 2,9 cm. To je veľkosť vhodná pre deti. Pre dlaň dospelého muža či ženy je ideálnejší priemer aspoň 3,3 cm. Rovnako to platí aj pri tomto prémiovom hardtaile Rock Machine Blizz CRB. Tu boli použité madlá od RockShock v kombinácii s TwistLock systémom na uzamykanie vidlice, ktorého priemer je len 3 cm. Ponúkajú síce veľmi dobrý grip ale priemerovo sú vhodné tak na krátke jazdy. Keď sa vydáte na cyklotrasy napr. 8 – 10 hodín, tak si do sýtosti užijete tŕpnuce dlane a prsty. Po Everestingu som mal dokonca stŕpnuté končeky prstov nasledujúce 2 mesiace. Ak by to bol môj bicykel, tak madlá samozrejme mením medzi prvými.

4. Výmena prevodníka

Blizz CRB je dodávaný s 34 zubovým okrúhlym prevodníkom. Pre kratšie tréningové výjazdy, povedzme s našľapaním do 2000 – 3000 výškových metrov je táto veľkosť prevodníka únosná aj pre moje slabé nohy. Akonáhle som ale začal jazdiť dlhšie kopcovité trasy, tak som ich často končieval o chlp od stehenných kŕčov. Po zdolaní Half Everestingu mi už bolo úplne jasné, že Everesting by som s týmto prevodníkom nikdy nedal. Vymenil som ho teda za 28 zubový oválny od absoluteBlack (viac o ňom nájdete nižšie v článku Druhý Gerlaching) a po zdolaní Everestigu 10k (10 228 výškových metrov), jediné čo som cítil bola celková únava nôh – žiadne kŕče.

Oválny prevodník od firmy absoluteBLACK
28 zubový oválny prevodník od firmy absoluteBLACK.

5. Zhrnutie

Čo sa týka Blizzu ako XCéčkového bicykla, nemenil by som ho. Je super ľahký, pevný, s precíznym prehadzovaním, špičkovým brzdením a ešte lepším predným pružením. 

Čo sa týka Blizzu, ako trailového bicykla, viem potvrdiť, že naozaj dokáže poslúžiť na zlepšenie jazdeckej techniky (prechody koreňmi, kameňmi a ďalšími prírodne či umelo vytvorenými prekážkami, vytáčanie sa v stiesnenom priestore, ovládanie v strmých svahoch, zlepšenie a zrýchlenie reakcií, citu a odhadu ovládania bicykla, atď.) a to aj bez potreby výmeny kolies, či pridania teleskopického sedla. 

Keď ale poškuľujete po skákaní alebo zdolávaní dych berúcich dropov, tu vám lepšie poslúži už celoodpružený čistokrvný trailový bicykel. S narastajúcou rýchlosťou zdolávania trailov a počtom obtiažnosti prekážok totiž riskujete častejšie pády a tým aj poškodenie karbónovej kostry bicykla, či špičkovej super ľahkej vidlice.

Veľké poďakovanie

Značnú zásluhu na tom, že výzvy Gerlaching, Half-Everesting, Mont Blancing a nakoniec aj samotný Everesting skončili s dobrým koncom, má rozhodne aj tento ľahký hardtail Rock Machine Blizz CRB od firmy Život s bicyklom. Za čo firme a jej spolumajiteľom touto cestou pekne ďakujem. Rovnako ďakujem aj za zásobovanie potrebnými cyklistickými komponentami a doplnkami.

Rock Machine – Blizz CRB 90-29
Hardtail Rock Machine Blizz CRB (10,4 kg v rátane pedálov).
Život s bicyklom, predajňa - Levice
Život s bicyklom – predajňa, požičovňa a servis v Leviciach.

Vdaka patri aj Ivovi Vydrovi, že som vôbec začal premýšľať nad výzvou Everesting, za jeho motivaciu a aj za pripojenie sa v pedálovaní vo väčšine výziev. A tiež manželke Karolíne za podporu, trpezlivosť aj čas strávený pri natáčaní či fotení.

Všetkým, ktorí sa odhodláte pre zdolanie ktorejkoľvek z výziev, držím palce. Ak som to dokázal ja ne/cyklista po 50tke a niekoľko týždňov predo mnou ďalšia ne/cyklistka Žaneta Schelling, (ktorej taktiez nestačil klasický Everesting a v jeden rok v lete a na jeseň dala pre istotu 🙂 2x 10K ), čím sa zároveň stala prvou ženou s týmto výkonom na Slovensku a 44. ženou na svete s týmto zápisom, tak tieto výzvy zvládne každý. Stačí si len veriť a trošku pravidelne bicyklovať.

Nemusíte hneď skúšať Everesting. Začnite s Gerlachingom.

Prajem vám veľa zdaru v roku 2022. 

Karol Nickler
Jeden z tímu Život s bicyklom

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.