Čas svetiel – svetlo na bicykel je dôležitý doplnok

Svetlo na bicykel

Tohto roku krásne babie leto predlžuje nádhernú cyklistickú sezónu a ani v októbri cyklistov na cestách neubúda. Netreba však zabúdať, že dni sa už poriadne skrátili a súmrak vás môže prekvapiť skôr ako sa spotíte. Kvalitné svetlo na bicykel by nemalo určite vo výbave žiadneho cyklistu chýbať.

Bezpečnostné svetlá na bicykel

Svetlá na bicykel už nie sú, hlavne u športových bicyklov, súčasťou výbavy bicykla pri kúpe. Musíte si ich dokúpiť zvlášť. Aj keď neplánujete jazdiť po zotmení, je dobré mať na bicykli, alebo v taštičke na bicykli aspoň núdzové blikačky. Nikdy neviete čo sa môže stať. Na trhu nájdete množstvo malých blikačiek a svetiel, ktoré sa jednoducho v prípade potreby pripevnia na bicykel, ruksak, prilbu, alebo taštičku pod sedlom. Ich úlohou je hlavne upozorniť na seba vodičov automobilov.

Svietenie cez deň

Ak jazdíte na cestnom bicykli, alebo sa často pohybujete po frekventovaných cestách, oplatí sa používať svetlá s tzv. denným svietením. Neverili by ste, ako to zmení správanie vodičov. Vždy som mal problém s tesným obchádzaním autami a vracal som sa z bicyklovania na cesťáku značne vystresovaný. Keď som začal používať svetlá Lezyne Zecto s denným svietením, začali ma autá obchádzať slušným oblúkom. Vyskúšajte.

Výkonné svetlá na bicykel

Ak počítate s návratmi za tmy potrebujete výkonné svetlo, ktoré bude bezpečne osvetľovať cestu pred vami. Odporúčam svetlá s minimálnym svetlným tokom 800 lumenov. Ideálne je mať svetlo s výkonom 1500 lm a možnosťou nastavenia výkonu. Bežne stačí používať výkov 400 lm, pri ktorom dlhšie vydrží batéria a v náročnejších úsekoch si prepnúť na vyšší. Ja osobne radšej používam svetlo upevnené na riadítkach, ale poznám ľudí, ktorí tvrdia, že lepšie je mať svetlo na prilbe. Treba odskúšať čo vám lepšie vyhovuje. Dnes sa bežne dajú výkonné svetlá upevniť aj na riadítka aj na prilbu.

Zadné svetlá

Kvalitné zadné svetlo je ako priateľ, čo vám kryje chrbát. Aj v prípade, že preferujete jazdu na lesných trailoch, väčšinou posledný úsek výjazdu aj tak idete po ceste. Ak šoférujete, viete sami, aké je to nebezpečné, keď tesne pred autom zbadáte neosvetleného cyklistu, obvykle v tmavom oblečení. Na zadnom svetle rozhodne netreba šetriť. Ako som písal vyššie, ja na ceste používam svetlo aj počas dňa. O večernej jazde ani nehovorím. Ak jazdíte hlavne po ceste, či už v meste, alebo po frekventovanejších cestách z práce, či kvôli kondícii, odporúčam zadné svetlo s laserovými diódami. Laserový lúč vytvára dva bezpečnostné pásy na zemi a tým vzniká „bezpečnostná zóna“ okolo bicykla.

 

Ešte nás čakajú nejaké pekné jesenné dni, tak si nezabudnite skontrolovať, či máte vo svojej výbave funkčné svetlá na bicykel. Možno ich nebudete potrebovať vždy, ale stačí ak vám raz bude kvalitné svetlo chýbať. Naozaj sa neoplatí riskovať a je lepšie svietiť aj cez deň. Zvýšite tak svoju bezpečnosť a rešpekt u vodičov.