Cyklo výzva Everesting 10K | Cyklistické úlety po 50-tke

Cyklo výzva Everesting 10K - Karol Nickler, Ivo Vydra

Zdolanie jednej z najobtiažnejších cyklistických výziev Everesting 10K, teda našľapanie 10 000 výškových metrov v jednom ťahu je možné. A to aj amatérmi ďaleko za ich fyzickým zenitom – len to nie je jednoduché. Rozumiem, ak si to v tejto chvíli nedokážete predstaviť. Aj ja som tam bol. Dnes mi už ostali len spomienky na nezabudnuteľný zážitok a hádam aj na môj najdlhší deň v sedle. Zároveň som získal vzácne skúsenosti, ktoré sa v nasledujúcich riadkoch pokúsim pre vás zosumarizovať, ak prepadnete rovnako ako ja myšlienke na zdolanie Everestingu alebo niektorej z iných výziev.

Najlepšie na Everestingu na bicykli je, že:

  • na Everest vlastne nemusíte ísť, stačí si vybrať akýkoľvek váš obľúbený kopec 
  • nehrozia vám omrzliny alebo umrznutie, ako pri zdolávaní skutočného Everestu
  • pri úplnom vyčerpaní stačí len na vrchole otočiť volantom a za niekoľko minút oddychujete pri aute plnom občerstvenia.

Najhoršia časť výzvy Everesting je akurát tá, že stále musíte zdolať viac ako 8 848 alebo 10 000 vertikálnych metrov – podľa toho, ktorú výzvu si vyberiete.

Dávajte si pozor na to čo si želáte, lebo …

Až sa mi nechce veriť, že všetko sa to začalo iba pred 9 mesiacmi na firemnom stretnutí Život s bicyklom a Ivovou jednoduchou otázkou “Prečo neskúsiš Everesting, keď si už dal Spišských 333 EXTREME, kde bolo cez 8000 m prevýšenia?”. Vtedy som si to ale nedokázal predstaviť. Ako však plynul čas, Ivov návrh, ako taký íver v mysli, začal viac a častejšie okupovať moje zmýšľanie a konanie.

Preto, nie nadarmo sa hovorí:

„Be careful what you wish for – you may just get it”

… a to nielen s tým dobrým, ale aj zlým, teda s nedostatkom času pre ďalšie potrebné aktivity. 

Fast forward —> Streda, 15 septembra, 8:45 hod. ráno mi po 20 výstupe na Kojšovskú hoľu ukazuje GPS našľapanú výšku Everestu.

Cyklo výzva Everesting - Kojšovská hoľa


O niekoľko hodín neskôr a po 23 výstupe sa mi to podarilo zaokrúhliť na konečných 10 227 m.

Cyklo výzva Everesting 10K - Karol Nickler
Cyklo výzva Everesting 10K dovŕšená

V danej chvíli to pre mňa neznamenalo viac, ako splnenie úlohy. Žiadne emócie, myšlienky alebo pocity. Našiel som si však na vrchole príjemné odpočinkové miesto a užíval si teplo slnečných lúčov. O 25 minút neskôr som sa už viezol k “základnému táboru”. Najdôležitejším nasledujúcim bodom dňa sa bolo zbaliť a bezpečne dopraviť domov. 

Po niekoľkodňovom oddychu a venovaniu sa rodinke, konečne sadám za počítač a ako mi čas dovoľuje, začínam spisovať z výzvy Everesting aspoň tie najpodstatnejšie informácie a užitočné rady pre tých, ktorí sú neodolateľne priťahovaní k výzvam označeným slovíčkami – nemožné, nezdolateľné, či neuskutočniteľné 🙂

Čo je Everesting a Everesting 10K?

Everesting alebo koncept Everestingu je jednoduchý: Vyberiete si akýkoľvek krátky, dlhý, alebo strmý kopec a bicyklujete na ňom (hore, dole) pokiaľ nenašľapete ekvivalent výšky Everestu 8 848 metrov. Nezáleží na tom, ako dlho budete Everesting prevádzať, musíte to však odjazdiť na jeden pokus – bez spánku. Prestávky na jedlo a oddych sú povolené. 

Pre zaujímavosť, nový Everesting rekord bol dosiahnutý v čase 6:40:54 hod.. Zdatní cyklisti sú schopní urobiť Everesting od rána do večera. No a tí, oveľa menej zdatní (kam patrím ja), musia počítať s prebdenou nocou, prípadne budú potrebovať na dokončenie časť ďalšieho dňa. Aj napriek všetkému spomenutému, núdza o záujem na zdolávania výzvy o Everesting neustáva. Naopak, len za 9 mesiacov celosvetovo spravilo Everesting ďalších 3854 cyklistov.  

Everesting 10K znamená dosiahnutie okrem štandardnej Everestingovej výšky (8848 m) odbicyklovanie ďalších vertikálnych metrov, aby ich bolo spolu viac ako 10 000 v rámci jednej aktivity.

Pre ktorý z Everestingov sa rozhodnete, je len na vás.

Aktuálne štatistiky o Everestingu

Štatistiky zahŕňajú Everesting zdolaný na bicykli alebo behom.

Celosvetové štatistiky

Úspešne zdolaný Everesting (celosvetovo): 19 780
Počet štátov, kde sa Everesting uskutočnil: 108

Cyklo výzva Everesting - svet
Cyklo výzva Everesting – svet

Slovenské štatistiky

Úspešne zdolaný Everesting na Slovensku: 180

  • Everesting Basecamp (4424 m): 68
  • Everesting (8848 m): 87
  • Everesting 10K: 18
  • Everesting ROAM 10K: 1
Cyklo výzva Everesting - Slovensko
Cyklo výzva Everesting – Slovensko

Kojšovská hoľa – história výstupov

Doposiaľ bol Everestig podľa záznamov v Hall of Fame uskutočnený na bicykloch z dvoch strán, od Zlatej Idky a Gelnice.

Od Zlatej Idky:

Half Everesting (4424 m): Kocur Muro 1x, Marian K | pro-body.sk 1x, Alex Marko 1x
Everesting (8848 m): Tomáš Mády 1x  

Od Gelnice:

Half Everesting (4424 m): Peter Dzurňák 1x , Slavo Juriga 1x  

Dôvod výberu kopca pre Everesting

Pre Everesting som si opäť, ako v prípade Gerlachingu, Half Everstingu aj Mont Blancingu vybral Kojšovskú hoľu pri Košiciach. Konkrétne úsek od spodného parkoviska po pamätník, s priemerným sklonom 8,20%, o dĺžke 5,5 km s prevýšením 445 m. 

Kojšovská hoľa - cyklo výzva Everesting 10K
Trasa na Kojšovskú hoľu
Parametre kopca - cyklo výzva Everesting
Parametre kopca


Z predošlých výstupov som totiž usúdil, že vytrvalostne aj silovo by som mal vedieť zvládnuť opakovať tento úsek 20 až 21x pre dosiahnutie potrebnej výšky Everestingu a to aj pri maximálnom fyzickom vyčerpaní a únave z nedostatku spánku. Prípadne, by som mal vedieť dokončiť aj cyklo výzvu Everesting 10K.

Navyše, úsek medzi parkoviskom a pamätníkom Kojšovskej hole poskytuje ďalšie výhody ako:

  • bezproblémové odstavenie auta na spodnom parkovisku a tým založenie „základného tábora“ s jednoduchým prístupom k zásobám vody, jedla a oblečenia
  • bezpečnosť počas dňa aj noci, keďže ide o uzatvorený úsek cesty (prejazdy len s povolením)
  • ochranu pred slnkom, keďže poskytuje veľa tienistých úsekov počas šliapania a tiež bezproblémový prístup k toaletám (pozor iba na chlipné srnky :-)).

Príprava na Everesting

Každý, kto si plánoval 2 hodinové aj celodenné cyklovýlety vie, aký je rozdiel v príprave bicykla, jedla, výberu oblečenia a ďalšej výbavy. Ešte väčší rozdiel v príprave je, keď viete, že budete sedieť v sedle viac ako 24 hodín. Nehovoriac o zarátaní skorého zotmenia, možných prehánok a chladnej noci. Viem, logicky si každý Everesting naplánuje na najdlhšie letné dni. Rovnako som to mal naplánované aj ja. Verte mi.

Plány mi však zrušili zdravotné problémy. Než som sa vystrábil a dostal späť do formy, bol už koniec leta. Slnečný, ale aj popretkávaný dažďovými prehánkami s postupne klesajúcimi teplotami. Po Mont Blacingu som ale potreboval trochu zregenerovať. Vyzeralo to, že do prichádzajúceho ochladenia a dažďového počasia mi ostáva asi 10 dní. Teploty v noci vo výškach 700 až 1100 m, kde som mal robiť Everesting, už mali klesnúť na 5-6 stupňov a tým pádom pochovať aj môj plán o Everestingu. Takže mi neostalo na výber, len sa čo najrýchlejšie zregenerovať a dúfať v to najlepšie.

Samozrejme, pre profíkov príprava na Everesting a jeho uskutočnenie znamená len naplánovanie dlhšieho celodenného výletu. Good for them! Ale pre nás, amatérov, je príprava na Everesting jeden z najväčších cyklo dealov v živote, ktorý neprestajne okupuje našu myseľ.

Konkrétnu prípravu zhrniem len do najpodstatnejších bodov. Ak bude neskôr čas, tak k nej napíšem samostatný článok. Niektorých to môže zaujímať tak, ako mňa, keď som nemal ani za mak tušenia, do čoho som sa namočil. 

Tréning
Pred Everestingom som mal najazdených 6 114 km a 111 382 výškových metrov, ale išlo by to aj s o 1/3 menej, len som ochorel a musel som opäť naháňať extra kondíciu.

Motivácia
S motiváciou som problém nemal. A ak ma niečo motivovalo, tak to bolo uskutočniť Everesting ešte tento rok, aby som nad tým ani náhodou nemusel premýšľať ďalšiu jeseň, zimu a jar.

Bicykel
Fungoval ako švajčiarske hodinky, jediné čo som na ňom musel vymeniť a odskúšať ešte počas Mont Blancingu bol menší (28 zb.) oválny prevodník od absoluteBlack, ktorý som zamenil z väčšieho okrúhleho 34 zb.. Oválny menší prevodník mi umožnil zvýšiť kadenciu pedálovania, zároveň uľaviť nohám a znížiť tepy na prijateľné hodnoty.

Elektronika
GPS, snímač kadencie a tepu, predné a zadné svetlá, svetlo na prilbu, Powerbanky, GoPro.

Oblečenie
Náhradné cyklistické nohavice, tričká, bundy, šušťáky, vesty, rukavice, čapice (najviac som mal tričiek s dlhým rukávom, ktoré som v noci menil po každom druhom zjazde, aby som nebol v mokrom a pri zjazdoch sa nepodchladzoval).

Strava
Stravu som mal postavenú výhradne na sacharidoch (ryža, cestoviny, zemiaky, zelenina) s minimom bielkovín (kuracina) a žiadnymi tukmi.

Tekutiny
Čistá voda cca. 400 ml / výstup x 23. Nad ránom, keď ma premáhal spánok som popíjal počas prestávok zelený, čierny čaj alebo kávu.

Energetický nápoj
Cca. 60g stolového cukru rozpusteného v 200 ml vody / výstup x 23.

Výživové doplnky
Sodík, magnézium, draslík, selén, zinok.

Plán
Plán bol jednoduchý, pokúsiť sa dať Everesting v akomkoľvek čase. …a keď sa mi zvýši mentálna a fyzická sila, tak to ešte zaokrúhliť ďalšími 3 výstupmi na Everesting 10K.

Bezpečnosť
V ruksaku telefón, čísla na kontaktné osoby a v aute lekárnička.

Nutná výbava
Pumpa, náhradná duša, montpáky, multikľúče, lanko a na zjazd šušťák, windstopper čapica, okuliare, rukavice.

Priebeh Everestingu

Deň | 12 výstupov (06:00 – 19:50 hod)

Vstal som o 4 hod., naložil bicykel a veci do auta. Niečo po 5 hod. som už pripravoval veci na spodnom parkovisku Kojšovskej hole a o 6 hod. som začal prvý výstup. Bol som čerstvý, takže ranných 13 stupňov v spodnej časti stúpania bolo veľmi príjemných. Cez deň sa striedalo slnko s mrakmi, bez silného vetra a teplotou asi 19 stupňov. Prvých 11 výstupov s priemerným časom na výstup 50 min a 7 min. na oddych pri aute prebehlo v pohode. 

Okolo 18 hod. ma prišiel jednou jazdou povzbudiť Ivo Vydra (spolumajiteľ obchodu Život s bicyklom) a Kajka so synom mi priniesli ešte teplú večeru v hrnci (Granadírsky pochod), v termoske na neskôr polievku z vývaru kostí so zeleninou a ryžou, plus v ďalších termoskách zelený čaj, čierny čaj a kávu. 

Než sme s Ivom dokončili 12 výstup, tak bola tma ako v rohu, takže z Kojšovky sme sa viezli dole už pri svetlách. 

Noc | 4 výstupy (20:50 – 02:16 hod)

Po odchode Iva a rodinky som sa prezliekol do suchého a pripravil sa na nočnú jazdu. Tá prebiehala až do rána za silnej podpory ručiacich jeleňov nielen na Kojšovskej holi, ale aj na protiľahlých kopcoch a dolinách. Aby si ma zozadu nejaký náhodou nepomýlil, poctivo som sa celú noc staral aj o zapnutú zadnú výstražnú blikačku :-). Inak, nasledujúce 4 jazdy som si odpedáloval v príjemnej teplote asi okolo 13-15 stupňov. Zaujímavé bolo, že aj keď som necítil únavu, každá jazda mi trvala v priemere o 9 min dlhšie ako tých prvých 12. Zároveň sa mi zvýšil aj priemerný čas strávený odpočinkom. Po štvrtom nočnom zostupe ma prepadla riadna kríza. Tiež na mňa s postupne klesajúcou teplotou doľahla zima a než sa mi zabalený v deke podarilo prehriať a pozviechať, utieklo 51 minút. 

Noc a ráno | 4 výstupy (03:08 – 08:45 hod)

Nasledujúce 4 výstupy sa niesli v pretláčaní sa so zatvárajúcimi očami a celkovou únavou. Retrospektívne by som povedal, že iba tieto 4 výstupy boli pre mňa najnepríjemnejšie z celého Everestingu. Nečudo, odrazilo sa to aj na predĺženom čase, kedy som potreboval v priemere 63 minút na každý výstup a 24 minút na oddych. Výzvu Everesting som ukončil pred 9 hodinou ráno. Takže zaokrúhlene som na celý tento úlet potreboval 27 hodín. Medzitým ma opäť prišiel pozrieť a rozveseliť Ivo. 

Ivo Vydra, Karol Nickler - cyklo výzva Everesting
Ivo priniesol ráno smiech a dobrú náladu

Než ma dobehol (asi 400 metrov pod vrcholom) tak sa priznal, že poctivo kontroloval rigoly, ale s úľavou prestal, keď zbadal pred sebou cyklistu motajúceho sa z jednej strany krajnice na druhú :-). Ani som netušil, ako ma jeho prítomnosť vzpruží, pretože, ako sme dosiahli posledný 20 vrchol a tým aj potrebnú výšku Everestu, hneď sa mi v tom blúznení zdali zvyšné 3 výstupy reálnejšie. 

Deň | 3 výstupy (09:45 – 13:53 hod)

Po zídení dole, Ivo odfrčal domov, lebo cestoval do Prahy a ja som sa po 3/4 hodinke pustil do posledných troch výstupov na dosiahnutie Everestingu 10K. Zaujímavé bolo, že aj keď som na jednotlivé oddychy medzi výstupmi potreboval v priemere 27 minút na výstupy som potreboval iba 53 minút. Kde sa nabral ten nával energie, ostane pre mňa záhadou, ale po 32 hodinách som mal za sebou finálny 23 výstup a GPS mi ukazovalo 10 228 v.m.. Na záver som ešte na vrchole nabľabotal niečo na GoPro, spustil sa dole, pobalil sa a frčal domov. Ani si do hĺbky neuvedomujúc, čo za ďalšiu cyklo vylomeninu sa mi podarilo vyviesť :-).

Strava

Podľa Stravy som našliapal 10 228 výškových metrov, prešiel 252 km o priemernej rýchlosti 11,3 km/h, v čase 22:19 hod. a celkovo mi táto cyklo výzva trvala 32:10 hodín.

Strava - cyklo výzva Everesting na Kojšovsku hoľu
Strava – cyklo výzva Everesting na Kojšovsku hoľu

Úspech, sláva a peniaze 🙂

Po úspešnom uploadnutí údajov z GPS na Stravu nasledovali gratulácie a slová uznania od mojej malej ale vernej skupiny priateľov. Tiež prišla gratulácia od Andyho van Bergena, zakladateľa výzvy Everesting, webstránky everesting.cc a jeho Strava skupiny HELLS 500 s oznamom, že môj výstup bol schválený a je už  vystavený v Everestingovej sieni slávy!

To všetko ma potešilo, ale v mojom veku Everesting už nikto nerobí kvôli bragging rights. Manželka ma už tiež prekukla a 10x viac uznania by sa mi dostalo za dokončenú chodbu a vstavané skrine :-). Takže toľko ku spomínanej sláve. No a peniaze, tie skôr musíte do Everestingu vraziť vy sami. 

Pre niekoho možno nepochopiteľné, ale od ukončenia výzvy moja najväčšia vnútorná radosť stále pramení z toho, že som tu výzvu stihol v posledné ako tak teplé letné dni. A už nad tým nemusím rozmýšľať.

Čo ma ešte potešilo bol telefonát od Rada, ktorý ma prakticky vtiahnol do robenia dlhých cyklotúr. Najprv ho zaujímali pridelené Badges (používam iba neplatenú verziu Stravy, takže som nevedel o čom hovorí), padla nejaká zmienka o tom, že som blázon (vraj v dobrom, tak sa tomu snažím uveriť :-)) a následne nesmelá otázka:

     Zvládol by som to aj ja?

Bez váhania zo mňa vypadlo jednoznačné ”ÁNO” a začal som menovať podmienky potrebné pre zdolanie Everestingu. Tak ma napadlo, že na najbližší Everesting budem mať možno parťáka.

Určite som si pri telefonáte nespomenul na všetko a keďže by to mohlo zaujímať aj vás, tak som nižšie spísal všetko, čo som považoval za dôležité.

11 typov pre zdolanie výzvy Everesting

Ak len uvažujete o svojom prvom Everestingu a nechystáte sa prekonať jeho najnovší rýchlostný rekord, tu je niekoľko rád, ktoré som adoptoval od skúsenejších cyklistov a ktoré významným dielom prispeli aj k môjmu úspechu:

1. Správny sklon kopca

Výber správneho sklonu stúpania patrí k najdôležitejším faktorom úspechu výzvy Everesting. V zásade, kopec s menším priemerným stúpaním (napr. 5%) vyžaduje menej sily, ale nabicyklovanie oveľa väčšieho počtu kilometrov. Strmý kopec (napr. 11%) zase vyžaduje menší počet odpedálovaných kilometrov, ale o to silnejšie nohy.

2. Dĺžka kopca

Dlhé stúpania (napr. 5 – 10 km) si síce nebudú vyžadovať vysoký počet opakovaní, ale sú náročné na svalstvo a kĺby. Preto budú vyhovovať fyzicky zdatnejším cyklistom. Krátke stúpania (napr. 1 – 2 km) s častými zjazdami poskytujú pravidelný oddych, čo umožňuje celkový menší jednorázový stres na svalstvo aj kĺby. Preto výber kratších dĺžok kopcov bude najviac vyhovovať fyzicky slabším cyklistom.

3. Správne prevody

Podľa častých zmienok na blogoch a v YT videách, nevhodný (najľahší) prevod je jedným z top kontribútorov nedokončených Everestingov. Buď jazdcom odišla sila alebo kolená. Či máte vyhovujúci prevod pre daný kopec je ideálne otestovať počas príprav na Everesting napr. odbicyklovaním jeho polovičnej výšky. Ak po skončení cítite príliš zaťažené svalstvo, chytajú vás po skončení kŕče, alebo vás bolia kolená, určite si zaobstarajte ľahší prevod.

4. Kadencia pedálovania

Všeobecne platí, čím rýchlejšie točíte pedálmi, tým viac sa záťaž prenáša na kardiovaskulárny systém a menšiu silu potrebujú vyvíjať svaly na pedále počas točenia. Kardiovaskulárny systém tiež znesie väčšiu dlhodobejšiu záťaž a oveľa rýchlejšie sa regeneruje ako svalstvo. Kadencia pedálovania je u každého veľmi individuálna. Pre oddiaľovanie skorej únavy nôh pri šliapaní do kopcov sa často odporúča 80 až 90 otáčok za minútu. Sú ale cyklisti, ktorí majú silné nohy a kadencia 60 alebo 70 otáčok je pre nich tá ideálna. V každom prípade si je dobré kadenciu pedálovania otestovať počas kratších jázd ako je Half-Everesting.

5. Tempo

Nesprávne zvolené tempo je ďalším top kontribútorom nedokončených Everestingov. Preto je dobré poznať svoje tepy, alebo ak používate PowerMeter, tak watty. Na začiatku je totiž veľmi lákavé s čerstvými nohami a plný energie jazdiť v svižnejšom tempe. Je to však tempo, ktoré dokážete udržať až do konca? Stále je dôležité mať na pamäti, že Everesting je maratón, nie šprint. Výzvu zvyčajne dokončia tí pomalší a vytrvalí. Mojou snahou bolo jazdiť  počas výstupov o priemernom tepe cca. 125 úderov / minútu, čo je v mojom prípade zóna 2, alebo tiež zóna pálenia tukov.

6. Dopĺňanie energie a minerály

Aj keď sa budete celý čas pohybovať v tepovej zóne 2, teda v zóne, kedy telo predominantne používa za hlavný zdroj energie tukové zásoby, je nutné priebežne dopĺňať aj karbohydráty. Určitú časť zdroja energie totiž telo čerpá aj z glykogénových zásob uložených vo svaloch a pečeni. Ich úplné vyčerpanie prináša so sebou veľkú únavu a ich opätovná obnova je len veľmi pomalá. Preto je potrebné priebežné dopĺňanie karbohydrátov v rôznych formách. Na tento účel vám poslúžia energetické tyčinky, gély ale aj obyčajný cukor a jedlá z ryže, či cestovín. Aby ste sa vyhli prípadným kŕčom, budete potrebovať priebežne popíjať aj iontové nápoje. Alebo minimálne priebežne dopĺňať minerály ako sodík, magnézium a draslík.

7. Strava a pitný režim

Tak ako je dôležité udržiavanie konzistentného tempa počas výstupov, rovnako  konzistentne je potrebné dbať na pitný režim a príjem jedla – aj keď to tak počas samotnej jazdy nepociťujete. Raz keď to zanedbáte, je ťažké vzniknutý deficit dobehnúť. Z predošlých skúseností by ste mali vedieť poľahky odhadnúť, koľko vody a jedla budete potrebovať na zvládnutie celého výstupu. Jedlo by mali tvoriť predovšetkým sacharidy vo forme ryže, cestovín prípadne zemiakov a zeleniny, minimálne množstvo bielkovín napr. kuracina a žiadne tuky. Z dostupných informácií som sa dočítal, že tuk je to posledné čo chcete, aby sa nachádzalo v krvnom riečišti počas takto dlhodobo prevádzanej činnosti. Skúsenosť mi to potvrdila. Väčšinou, keď som si dával na dlhých túrach chlieb s masťou a škvarkami, na čo som mal stále neuveriteľnú chuť, tak som spadol do 15 až 20 minútového útlmu. Najlepšie bude, keď si to otestujete sami. Dôležitejšie, ako čokoľvek je široký výber variácií jednoduchých jedál a chutí.

8. Základný tábor

Veľmi dôležité je vytvoriť si niekde na trase, po ktorej budete chodiť, tzv. základný tábor napr. vo forme zaparkovaného auta. To vám poskytne nielen miesto oddychu, ale aj priestor pre uskladnenie všetkých potrebných vecí na občerstvenie, doplnenie tekutín, či suchého oblečenia na prezlečenie. Niektorí radia vytvoriť si základný tábor na kopci. Vraj je pri únave menšia pravdepodobnosť, že to vzdáte uprostred šliapania hore :-). Ja som jazdil na uzatvorenom úseku, takže som auto musel nechať na spodnom parkovisku. Zajačie úmysly ma ale neprepadli. …ale to som ja.

9. Extra osvetlenie a nabíjačky

S nocou a tmou prichádza úplne nová atmosféra. Ak k tomu prirátame zatiahnutú oblohu a značnú časť cesty prekrytej hustými korunami stromov, tak bez kvalitného osvetlenia to môžete rovno zabaliť. Preto, ak vám naozaj záleží na úspešnom dokončení Everestingu je určite dobré mať v ruksaku minimálne aspoň jedno náhradné osvetlenie a ďalšie v aute (lebo jeden nikdy nevie). Taktiež PowerBank na priebežné dobíjanie svetiel, telefónu, GPS či GoPro. A tiež vám odporúčam vymeniť pred podobnými výzvami ako je Everesting baterky v senzoroch, aby sa vám nestalo to čo mne, že po 3 výstupe mi odišiel senzor tepovej frekvencie.

10. Výber kopca

Výber sklonu a dĺžky kopca som už rozoberal a bude závisieť čiste od každého  cyklistu a jeho preferovaného štýlu jazdenia. Everesting však nemusí byť len udalosť čiste o fyzickom úsilí, ale rovnako aj o emočnom zážitku. Everesting si vyžaduje niekoľkonásobné opakovanie rovnakej trasy, takže je dobré vybrať si trasu, ktorá ponúka rozmanitosť, určité emocionálne naplnenie či povzbudenie. Nemenej dôležitá je aj vaša bezpečnosť. Ja som si napríklad vybral obľúbený kopec a trasu blízko Košíc. Trasu posadenú v nádhernej prírode, bezpečnú, bez áut, o ktorej som vedel, že ma naplní každé jej zákutie aj scenéria. Skúste si aj vy nájsť takéto miesto vo svojom okolí.

11. Prizvite priateľov

Je magické byť sám v obklopení nádhernej prírody, ponorený vo vlastných myšlienkach. Pre niekoho alebo v niektorých momentoch však môže byť samota deštruktívna. Špeciálne vtedy, keď vás prepadne kríza, ako mňa. Hneď ale, ako som ráno počul za sebou Ivove nečakané povzbudzovanie, všetko pominulo a záverečné tri výstupy sa už niesli v pozitívnej nálade. Samozrejme, ideálne by bolo mať priateľov, ktorí by sa podujali ísť robiť Everesting s vami a zároveň by dokázali jazdiť podobným tempom ako vy. Taká pravdepodobnosť je však minimálna. Preto prizvite priateľov, aby spravili s vami niekoľko okruhov, alebo vás prišli povzbudiť, doplniť fľaše, urobiť zopár fotografií z tejto významnej udalosti. Môže to byť pre vás veľkou morálnou podporou, ktorá môže v konečnom dôsledku rozhodnúť o úspešnom zavŕšení tejto zdolateľnej ale neľahkej výzvy.

Veľké poďakovanie

Za to, že som vôbec začal premýšľať nad výzvou Everesting, môžem poďakovať Ivovi. Na začiatku videl niečo, čo ja nie. Ako by som aj mohol, keď o cyklovýzvach ako Gerlaching, Everesting a ďalších, som ani netušil, že existujú. Samozrejme, zbadal som v tom príležitosť, ako si zosilniť nohy, zbaviť sa zbytočného rešpektu z kopcov a zároveň sa lepšie  pripraviť na súťaž Spišských 333 EXTREME. Zvedavosť, či na to v mojom veku ešte mám, tam bola tiež.

To, že Everesting, ale aj Gerlaching, Half-Everesting a Mont Blancing skončili s dobrým koncom, má značnú zásluhu aj v zapožičaní super ľahkého bicykla hardtail Rock Machine Blizz CRB 90-29 od firmy Život s bicyklom. Za čo firme a jej spolumajiteľom pekne ďakujem. A rovnako aj za zásobovanie všetkými potrebnými cyklistickými doplnkami a spotrebnými cyklistickými komponentami

Rock Machine Blizz CRB 90-29 - Život s bicyklom
Rock Machine – Blizz CRB 90-29
Život s bicyklom Levice - predajňa
Život s bicyklom – predajňa v Leviciach

Veľké poďakovanie za podporu a trpezlivosť samozrejme patrí aj mojej rodinke, Ivovi Vydrovi za pripojenie sa k môjmu pedálovaniu a taktiež ďakujem aj všetkým zvieratkám, ktoré ma prišli počas nočného Everestingu pozrieť :-), nebolo ich málo.

A vám všetkým, ktorí sa odhodláte pre zdolanie ktorejkoľvek z výziev, držím palce.

Takže, pridáte sa tiež?

Karol Nickler
Jeden z tímu Život s bicyklom

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *