MIPS – zvyšuje bezpečnosť, alebo je to len reklamný ťah?

MIPS - ozaj to funguje?

Aj vy rozmýšľate, či sa oplatí priplatiť a kúpiť si drahšiu prilbu len preto, že je vybavená systémom MIPS? Pozreli sme sa na MIPS trochu bližšie. 

História MIPS  (Multi-directional Impact Protection System) 

mips v prilbeMips AB bola formálne založená v roku 2001 piatimi špecialistami v oblasti biomechaniky Kráľovského technologického inštitútu (KTH) vo švédskom Štokholme.
Spoločnosť si patentovala tzv. slip plane concept – koncept sklzu, s použitím vrstvy s nízkym trením za pomoci dvoch vrstiev v prilbe „MIPS liner“, čo pomáha zmierniť rotačnú silu nárazu, ktorý môže mať za následok otras mozgu alebo iné poranenie mozgu.
Ako spoločnosť opisuje túto technológiu: „V prilbe s MIPS systémom na ochranu mozgu je plášť a vložka oddelené vrstvou s nízkym trením. Keď je prilba s ochranným systémom mozgu MIPS v procese pohybu, vrstva s nízkym trením dovoľuje prilbe pohyb voči hlave. “ Viac nájdete priamo na webe mipsprotection.com

V roku 2010 sa MIPS začal používať v cyklistických, motoristických a lyžiarskych prilbách, najskôr u značky BELL, potom sa pridalo Giro a postupne aj ďalšie značky. Od roku 2014 vstúpila do firmy MIPS americká BRG Sports, ktorá spolupracovala so švédskou firmou v podstate od začiatku. Znalejší vedia, že BRG Sports je majiteľom značiek Giro a Bell, ktoré majú na systéme MIPS postavený svoj marketing 🙂

Čo o MIPS tvrdia odporcovia

cyklistická prilba projektSamozrejme je množstvo výrobcov prilieb, hlavne európskych, ktorí MIPS nepoužívajú a ani neplánujú (Uvex, Alpina, Cratoni, Briko,KED…) 
Koncern UVEX – Alpina uvádza, že vykonali testy systému MIPS vo vlastných laboratóriách a z nasledujúcich dôvodov sa rozhodli nepoužívať túto technológiu v rámci svojho sortimentu:
• Žiadny z testov nepreukázal zvýšenie bezpečnosti
• Testovaním podľa noriem EN alebo CPSC nebolo možné preukázať ani pozitívny ani negatívny výsledok
• Žiadny zo skúšobných postupov, ktoré preukazujú pozitívny vplyv MIPS, nezohladňoval vplyv elasticity pokožky hlavy
• Uhlový náraz môže spôsobiť posun MIPS a kože hlavy, čo môže viesť k významnej zmene polohy helmy. Ochranné oblasti definované normami môžu tak zostať nechránené
• Montáž MIPS je navrhnutá tak, že sa poškodí už pri miernom náraze. Prilba stráca svoju funkciu a je potrebné ju vymeniť
• MIPS zmenšuje vnútorný objem prilby. Prilba pre MIPS musí byť väčšia a tým sa zvyšuje jej hmotnosť
• Vetranie môže byť negatívne ovplyvnené
• MIPS znižuje komfort nosenia
• Koeficient sklzu snehu je vyšší ako MIPS. Funkčnosť systému MIPS na snehu nemá žiadny účinok (týka sa hlavne lyžiarskych prilieb)

Aj ďalší výrobcovia tvrdia, že MIPS je len marketingový trik, že nebudú predsa platiť licenčné poplatky konkurencii a majú vlastné patenty zabezpečujúce dostatočnú bezpečnosť prilieb.

Názory nezávislých expertov

Na stránkach helmets.com, bol uverejnený zaujímavý článok, ktorý sa zaoberá klznou odolnosťou cyklistických prilieb a špeciálne aj systémom MIPS (MIPS and Sliding Resistance of Bicycle Helmets).

V článku sú hodnotené rôzne vplyvy, ktoré ovplyvňujú účinnosť ochrany prilby pri klznom náraze. Okrem iného autori konštatujú, že lepší účinok ako MIPS má napríklad ak použijete na prilbu jednoduchý poťah z priedyšnej látky.

Zhrnutie

MIPS má patent na jeden zo spôsobov ochrany proti rotačnej sile nárazu – použitie klznej plochy v prilbe. Môže alebo nemusí pomôcť vyhnúť sa poraneniu mozgu pri havárii. Iné firmy vyvíjajú ďalšie alternatívy.
Laboratórne testy však demonštrujú, že je lepšie ak sa helma po páde kĺže po povrchu, čomu najviac vyhovuje zaoblený, hladký a tvrdý povrch prilby. Ak sa prilba nebude kĺzať, nepomôže ani MIPS, ani nagélovaná hlava. Väčší význam proti zraneniu má teda povrch prilby, ako to, čo je vo vnútri.