Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25 pre náročný XC terén | Recenzia

Cyklistické plášte Tufo XC14 TR

Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25″ sú maratónsky špecialista a sú overené v náročných podmienkach svetového pohára, určené pre náročné XC povrchy. K testovaniu týchto takpovediac domácich plášťov (značka Tufo je z Českej republiky) som sa dostal na jeseň 2021 po úspešne zdolanej cyklovýzve Everesting 10K a zároveň po ukončení prvej fázy testovania superľahkého hardtailu značky Rock Machine Blizz CRB. Prišiel skrátka čas vyskúšať, čo dokáže tento naBLIZZkaný hybrid (niečo medzi nadupaným XC bicyklom a tuhým ľahkým trailbikom) po výmene rýchlych plášťov WTB Nine Line 29×2,25″ za cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25” na premenlivých jesenných povrchoch XC-ečkových tratiach a trailoch.

V prvom rade – komu sú moje testy určené

XC cyklovýjazdy - Kojšovská hoľa
Cyklovýjazd na Kojšovskú hoľu pri Košiciach.

Keďže prevažne obľubujem dlhé a kopcovité XC cyklovýjazdy, mojím cieľom je nájsť, otestovať a zostaviť ideálnu výbavu pre podobnú skupinu cyklistov. To znamená, aby cyklistické doplnky, výbava a oblečenie boli – praktické, super ľahké, minimálnych rozmerov, vysokej trvácnosti a kvality. Totiž, výbavu ktorá je ťažšia o dva, tri kilá na 20 km cyklovýlete nepocítite, ale na 100+ km vás postupne oberie o pekný diel sily a vytrvalosti. Mať ale možnosť si vybrať na testovanie čokoľvek zo skladu obchodu, neznamená vyberanie podľa ceny. V budúcich recenziách uvidíte, že v mnohých prípadoch, ako napr. pri výbere prilby, okuliarov, multikľúča, minipumpy atď, práveže nejde o najdrahšie výrobky. Pritom všetky zodpovedajú rade už vyššie spomenutých kritérií. Rovnako to platilo aj pri výbere cyklistických plášťov Tufo XC14 TR 29×2,25”, na ktorých som jazdil až do napadania prvého snehu. Potom som už pedáloval na cyklotrenažéry Saris H2, o ktorom tiež napíšem všetko dobré aj to zlé. To zlé je predovšetkým preto, že sa oň musím deliť s manželkou 🙂

Prečo cyklistické plášte od značky Tufo

Ustálený na dlhoročnom používaní rôznych kombinácií cyklistických plášťov (predné/zadné koleso) od značky Maxxis som chcel nájsť a vyskúšať niečo nové.  Prechádzajúc cez recenzie a fóra rozličných značiek, ktoré sme mali na sklade ma Ivo upozornil na značku TUFO. Prečítal som si o tejto Českej značke a skúsenostiach s ich používaním všetko, čo som vedel na internete nájsť. Bol som prekvapený najmä chválou na vynikajúcu výdrž, príjemnú cenovú politiku a radou ďalších podstatných aspektov, o čom sa viac rozpíšem neskôr.

Typy cyklistických plášťov série XC TR

V stručnosti ide o MTB TUBELESS READY plášte od všestranných až po plášte určené na XC závody na zmiešanom teréne o veľkosti 29×2.25” a váhe 650 g. Vďaka VECTRANTM for PUNCTURE BARRIER dosahujú vynikajúcu ochranu proti defektu v najohrozenejšej časti plášťa na bočniciach.

Tufo MTB bezdušové cyklistické plášte zo série XC TR
Typy cyklistických MTB TUBELESS READY plášťov zo série XC TR.

Tufo XC11 TR

Univerzálny plášť s nízkym valivým odporom, vynikajúcou priľnavosťou a samočistiacou schopnosťou.

Tufo XC12 TR

Plášť navrhnutý pre rýchlosť, vstrebávanie otrasov, perfektné správanie sa v zákrutách, v rôznych terénoch, okrem hlbokého blata.

Tufo XC13 TR

Vzorka plášťa navrhnutá pre nízky valivý odpor a dobrú priľnavosť, zároveň rýchlosť a komfort. Ideálny na suchý a menej náročný povrch.

Tufo XC14 TR

Plášť s najredšou vzorkou je určený pre XC závody na zmiešanom teréne overený aj vo svetovom pohári. Poskytuje vynikajúcu priľnavosť, rýchly prejazd zákrutami a je určený pre náročný aj mokrý terén.

Keďže sa blížila jeseň a s ňou aj daždivé a vlhké dni, rozhodol som sa pre  cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25” pre obe kolesá. Ak by som sa nechystal jazdiť traily, ale iba XC trasy, určite by som vybral pre zadné koleso plášť s menším valivým odporom napr. Tufo XC11 TR 29×2,25”.

Skúsenosti s plášťami Tufo XC14 TR 29×2,25”

MTB cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29x2,25
MTB bezdušové cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25.

Smer odvaľovania plášťa

Ak by som nečítal recenzie od zákazníkov, dalo by sa povedať, že najviac času by som strávil opakovaným obracaním plášťov Tufo XC14 TR 29×2,25″ pri hľadaní šípok označujúcich smer odvaľovania plášťov na bočniciach. Tie tam skrátka nenájdete. Keďže som už o tom vedel, stačilo mi len zahľadieť sa na vzorku plášťa a pred nazutím plášť správne otočiť. 

Nasadenie plášťov na ráfik kolesa

Oba plášte Tufo XC14 TR boli bez problémov nahodené na ráfiky kolies za niekoľko minút, v závere len s malou pomocou montážnej páky. Po nahustení (používam duše) pekne sadli na svoje miesto bez dodatočnej potreby ich nejako upravovať/centrovať. 

Tlak hustenia

Tlak hustenia je individuálny, prevažne závislý od váhy jazdca a podmienok, v ktorých chcete jazdiť. Výrobca odporúča pre hustenie plášťov Tufo XC14 TR 29×2,25″hodnoty tlaku medzi 2 – 3.5 bar.

Jazda a podmienky

Ako som už spomínal, cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25” som si vyberal s úmyslom používať ich pre náročnejšie XC výjazdy a vyšantenie na trailoch počas meniacich sa jesenných dní, až do napadnutia prvého snehu. 

Chovanie sa plášťov Tufo XC14 TR na XC výjazdoch 

Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29x2,25 pre náročné XC povrchy
Cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25 sú určené pre náročný XC povrch.

Plášte Tufo XC14 TR po suchom a tvrdom podklade priam letia, krásne držia stopu, pri naklápaní ponúkajú solídny grip a ak sú správne nafúkané, perfektne pohlcujú nerovnosti. Za bežného vlhka napr. po daždi treba samozrejme pri prechode technicky náročnejších pasáží a po prudších sklonoch z rýchlosti trocha ubrať, ale inak plášte ponúkajú vynikajúci záber pri šliapaní do kopcov a dobre držia aj pri prechodoch cez klzké kamene či korene. Samozrejme, na príliš šikmom mokrom podklade, či už sú to kamene alebo sada za sebou zvažujúcich sa koreňov vám nepodrží žiaden plášť ani vzorka. Pri takýchto príležitostiach sa hodí použiť skúsenosti alebo zdravý úsudok. V premočenom podklade plášte Tufo XC14 TR stále ponúkajú solídny grip, ale keď príde ku blatu, ktorému sa vyhnúť nedá, tak naozaj všetko závisí od pôdy a jej hĺbky premočenia. Pokiaľ blato nie je príliš hlboké, vzorka plášťa sa má možnosť oprieť o solídny podklad a blato stíha odpadávať z kolies, tak tieto plášte vám pomôžu dostať sa ďalej. Keď ale narazíte na hlboké blato, alebo blato, ktoré sa vám začne lepiť na kolesá, tak vám nepomôžu žiadne plášte a Tufo XC14 TR nie je výnimka.

Plášte Tufo XC14 TR odskúšané na trailoch

Plášte Tufo XC14 TR pre traily
Plášte Tufo XC14 TR sa osvedčili na ľahkých až mierne náročných trailoch.

Traily som začal objavovať ešte na rýchlych a z časti zjazdených plášťoch WTB Nine Line 29×2,25”, ktoré keď som vymenil za cyklistické plášte Tufo XC14 TR 29×2,25” rozdiel bol neuveriteľný:

– v prechodoch cez kamenisté, korenisté alebo uvoľnené povrchy
– v prejazdoch technicky náročnejších úsekov
– v klopení a prechádzaní zákrut
– v celkovej rýchlosti po uvoľnenom povrchu a
– v gripe počas brzdenia.

Samozrejme, počas blata som sa trailom vyhýbal, ale to, čo mi plášte Tufo XC14 TR umožnili odjazdiť bolo ďaleko za hranicami mojej predstavivosti. Hlavne mi pomohli rýchlo odhaliť ich celkový rozsah schopnosti vrátane limitov, ktoré som vedel následne zúžitkovať pri XC výjazdoch sebavedomejšou a technicky vycibrenejšou jazdou.

Životnosť cyklistických plášťov

Opotrebovanie cyklistických plášťov Tufo XC14 TR
Minimálne opotrebovanie cyklistických plášťov Tufo XC14 TR po odjazdení 1000 km prevažne na trailoch a XC výjazdoch.

Na cyklistických plášťoch Tufo XC14 TR som stihol počas jesene odjazdiť cca. 1000 km prevažne po lesoch a lúkach. Pri zisťovaní opotrebovania vzorky medzi predným a zadným plášťom (pre potreby tohoto článku) mi chvíľu trvalo prísť na to, ktorý plášť kde bol. Nakoniec som to podľa malinkého opotrebovania uhádol, ale pre istotu som si to potvrdil vytiahnutím lístka s označením, ktorý bol zasunutý v zrolovanom plášti. Súčasné opotrebovanie týchto plášťov teda zodpovedá recenziám, ktoré som o ich životnosti čítal a tu sú hneď dva:

„Stav TUFO XC12 TR po 4000km. Přední a zadní. 85kg, ježděno jako „drsnější “ gravel.“

„Váha 97kg, z těch 1200km cca 400km závod nebo drsnější bajkovačka, zbytek spíš cykloturistika, hodně po asfaltu.. můj odhad výdrže je tak 3000–4000km.”

…takže predpokladám, že ak pri mojej váhe 75 kg cyklistické plášte Tufo XC14 TR vydržia 4000 km, tak som ušetril peniaze napr. na kúpu dvoch Maxxis Ikon, na ktorých zvyknem jazdiť vzadu a ktoré mi obvykle vydržia cca.1500 km do úplného zjazdenia. To sa mi celkom pozdáva 🙂

Poďakovanie

Na záver ďakujem firme Život s bicyklom za možnosť otestovania týchto skvelých plášťov a vám za prečítanie mojej recenzie. V prípade, že máte nejakú doplňujúcu otázku alebo otázky ohľadom cyklistických plášťov Tufo XC14 TR, napíšte mi. Rád vám na ne odpoviem.

Život s bicyklom – predajňa, eshop, požičovňa a servis bicyklov Levice
Život s bicyklom – predajňa, eshop, požičovňa a servis bicyklov v Leviciach.

Prajem vám veľa šťastne najazdených kilometrov – samozrejme bez defektov.

Karol Nickler

Jeden z tímu Život s bicyklom

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *