Reťaz na bicykel – ktorá je tá správna

Reťaz na bicykel

V tomto článku si povieme základné informácie o reťaziach na bicykel, ich vhodnosti na jednotlivé bicykle. Možno aj vám pomôže nájsť tú správnu reťaz na bicykel.

REŤAZ NA BICYKEL – ÚVODNÉ INFORMÁCIE

Bicyklové reťaze sú tvorené niekoľkými pármi oceľových vonkajších a vnútorných článkov, ktoré sú pospájané čapmi. Každý z týchto párov od seba delí medzi krúžok. Čap (nit) je pevne pretiahnutý cez oba vonkajšie články a voľne sa otáča vo vnútorných článkoch a medzikrúžku.

Reťaz na bicykel - zloženie
SÚČASTI REŤAZE — A: VONKAJŠIE ČLÁNKY; B: VNÚTORNÉ ČLÁNKY; C: ČAP; D: MEDZIKRÚŽKY

Každá moderná reťaz na bicykel je vyrábaná podľa štandardu “pol palcového zubu” (angl. “one-half inch pitch”), čo znamená, že vzdialenosť medzi čapmi je 0.5 palca (asi 1.27 cm). Zuby ozubených kolies sú vyrábané podľa rovnakého štandardu, aby bolo možné použiť každú štandardnú reťaz na bicykel. Napriek tomu to neznamená, že všetky modely reťazí sú zameniteľné.

Existujú dva základné druhy bicyklových reťazí: jednorýchlostné a reťaze na bicykle s meničmi prevodov.

JEDNORÝCHLOSTNÁ REŤAZ NA BICYKEL

Obvyklé jednorýchlostné reťaze sú navrhnuté pre bicykle s jedným ozubeným kolesom na kľuke – prevodníkom a druhým ozubeným kolesom na náboji kolesa. Šírka čapov je obvykle 1 / 8” (3.3 mm). Jednorýchlostné reťaze nie sú vyrobené tak, aby mohli byť použité na bicykle s viacerými prevodmi vzadu.

Existujú aj bicykle s viacerými prevodmi vo vnútri zadného náboja. Na takéto bicykle sa samozrejme tiež používa “jednorýchlostná” reťaz na bicykel. Nazývajú sa tiež aj “osminové reťaze”. 1/8” reťaz je v mieste čapu široká zhruba 9 mm.

Jednorýchlostná reťaz na bicykel
1/8″ REŤAZ HORE, VIACPREVODOVÁ REŤAZ DOLE

Niektoré freestylové bicykle používajú širšie ozubené koleso a širšiu, 3/16” jednorýchlostnú reťaz. Dôvodom je, že takáto širšia reťaz má dlhšiu životnosť a dokáže lepšie odolať “grindovaniu”, čo je kĺzanie sa po zábradlí alebo inej dlhšej tyči na reťazi.

VIACPREVODOVÁ REŤAZ NA BICYKEL

Viacprevodové reťaze na bicykel sú navrhnuté tak, aby sa pohybovali pri radení medzi ozubenými kolieskami kazety alebo voľnokolečka. Existuje hneď niekoľko rôznych štandardných dizajnov. Pri vyberaní reťaze je potrebné vedieť  počet zadných ozubených koliesok. Zadné viackolečká a kazety zvyknú obsahovať 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, alebo 12 ozubených koliesok. Čím je vyšší počet ozubených koliesok na zadnom prevode, tým sa zvykne skracovať vzdialenosť medzi nimi. To vedie k tomu, že reťaze sú tým užšie čím je vzadu vyšší počet prevodov.

Obvyklý názov viacprevodových reťazí je “3/32 reťaz”. Avšak toto nie je správny údaj, pretože moderná viacprevodová reťaz na bicykel sa môže líšiť od spomínaného rozmeru.

Niektoré nominálne šírky, merané v mieste čapu reťaze sú nasledovné::

  •       12 zadných ozubených koliesok — 5.3 mm
  •       11 zadných ozubených koliesok — 5.5 mm
  •       10 zadných ozubených koliesok — 6 mm
  •       9 zadných ozubených koliesok — 6.5 až 7 mm
  •       6, 7, a 8 zadných ozubených koliesok — 7 mm
Viacprevodové reťaze na bicykel
VIACPREVODOVÉ REŤAZE V ROZLIČNÝCH ŠTANDARDOCH

Okrem toho, že by reťaz mala správne fungovať na zadných zúbkoch a zadných prevodoch, musí byť tiež kompatibilná s prednými prevodníkmi. Predné kľuky s prevodníkmi sú tiež vyrábané pre rôzny počet “rýchlostí” vzadu, aby bolo možné použiť správnu šírku reťaze. Rozstupy medzi prednými prevodníkmi pre kazety s 8 alebo 9 rýchlosťami budú relatívne široké. Ak by sa použila užšia reťaz, určená pre 10 alebo 11 rýchlostí, môže sa stať, že reťaz bude mať tendenciu počas záberu vypadávať.

Výrobcovia prevodových zostáv navrhujú svoje reťaze tak, aby fungovali ako jeden systém spolu s prevodníkmi, kazetami a radiacimi páčkami. Reťaze sa môžu líšiť tvarom ich vonkajších článkov, rozmermi a výškou. Rozdiely môžu mať za následok rozličnú kompatibilitu s prevodovými systémami naprieč značkami a modelmi.  

rôzne tvarovanie reťaze
RÔZNE TVAROVANÉ VONKAJŠIE ČLÁNKY OD ROZLIČNÝCH VÝROBCOV

Reťaze na bicykel sa tiež líšia podľa kvality použitej ocele. Lepšie reťaze, ktoré majú vyššiu trvanlivosť a vydržia dlhšie, majú obvykle silnejšie čapy. Jazda na bicykli zvykne opotrebovávať tenké čapy tým, že ich tlačí proti vnútorným článkom.

ZÁVEROM

Ak si nie ste istí ktorú reťaz na bicykel použiť, zväčša bude najlepšie, ak ostanete pri značke reťaze od výrobcu, od ktorého máte prevodovú zostavu. Miešanie rôznych komponentov komplikuje situáciu. Bicykel môže nakoniec mať použitú reťaz SRAM®, ale prevody Shimano®, sadu ozubených koliesok od Sun Race® a prevodové páčky od MicroShift®. Niektoré reťaze sa dajú samozrejme používať medzi rôznymi značkami. Sú napríklad výrobcovia, špecializujúci sa len na výrobu reťazí, ako napríklad KMC. Určite je dobré požiadať o radu profesionálnych mechanikov. Sú momenty, kedy si aj výber reťaze vyžaduje “kvalifikovanú radu”.

 

 

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *