Skúsenosti s Lezyne Super GPS na Spišských 333 EXTREME

Navigácia Lezyne Enhanced Super GPS

To, že nejaká navigácia Lezyne Super GPS existuje som pred rokom ani netušil. Pri bicyklovaní 3 až 5000 km ročne a jazdením po okolitých kopcoch Košíc som si vystačil nahliadnutím pred jazdou do mapy. Na meranie kilometrov a časov mi zase postačil bežný cyklokomputer. Skrátka, bicyklovanie som bral iba ako prestávku v priebehu dňa medzi celodenným sedením za počítačom a vyvetranie hlavy cez víkendy.

Navigácia Lezyne Super GPS
Navigácia Lezyne Super GPS

Spišských 333 EXTREME 2019

Zmena nastala, keď ma dvaja kamaráti, cyklistickí fanatici Rado a Tomáš nainfikovali na zúčastnení sa Spišských 333 EXTREME, ktorí sa tejto súťaži už zúčastnili v roku 2018 a premýšľali, že sa ňu dajú znova.

Spišských 333 EXTREME webstránka
Webová stránka Spišských 333 EXTREME, kde sa dá prihlásiť na ďalší pretek

Len pre prehľad, Spišských 333 EXTREME je nonstop pretek pre nadšencov horskej cyklistiky. Dĺžka trate je 333 km, prevýšenie 8291 metrov s limitom na dojazd 33 hodín. Pretek začína a končí v Spišskej Novej Vsi a je bez vonkajšej podpory. Vzhľadom na obmedzené možnosti značenia trás v Národnom parku Slovenský raj a zároveň aj dĺžky trasy je nevyhnutné stiahnuť si trasu a používať GPS navigáciu. Do ďalšej nutnej výbavy, jedla, nápojov a celkovej logistiky ani nebudem zachádzať. Skrátka, asi ako tušíte, nejde o 5 hodinový okruh, kde si vystačíte s niekoľkými tyčinkami a šuštiakovou vetrovkou v zadnom vrecku v prípade náhleho ochladenia.

Hľadanie najvhodnejšej GPS navigácie na bicykel

Ani som netušil, koľko času strávim pred kúpou GPS navigácie na bicykel na internete. Napríklad študovaním rôznych parametrov, začínajúc od ponuky základných funkcií, funkcií GPS, programovania, ANT+, Bluetooth Smart, konektivity so smartfónom či párovanie, miery odolnosti, vodotesnosti či všestrannosti. Ďalej oboznamovanie sa so značkami, ich širokou škálou línie produktov a cien, ktoré variovali niekde od 100 do 800€. Skrátka blázinec. Po 4-5 samostatných sedeniach som mal dosť znalostí, aby som zúžil hľadanie na najvhodnejšiu GPS navigáciu na bicykel a účel, pre ktorú som sa ju rozhodol zakúpiť.

Moje podmienky pre ďalší výber značky boli:

  1. schopnosť stiahnuť do GPS navigácie cyklistickú trasu/trasy
  2. postačujúcu veľkosť obrazovky (nie veľkú), na ktorej bude vidieť údaje aj počas rýchlej jazdy po nerovnom povrchu, za slnečného žiarenia a v noci
  3. aby som videl včas, že som mimo trasy
  4. údaje (odjazdené kilometre, výškové metre, priemerná rýchlosť atď.) nielen počas jazdy, ale aj po nej
  5. dostatočne odolná GPS navigácia voči otrasom, vonkajším poveternostným podmienkam, inými slovami, aby to bol časom overený a spoľahlivý výrobok
  6. životnosť baterky čo najdlhšia … skrátka, aby som bol sám schopný odšľapať 333 km vrátane noci, bez zbytočných prestojov, zastavovania sa a overovania, či idem po správnom lesnom chodníku.

Prekvapujúce bolo, že po vyjasnení toho čo naozaj potrebujem mi ostalo na porovnanie len niekoľko značiek (Garmin, Polar, Megallan, Bryton a Lezyne) a to v tom najspodnejšom cenovom rozsahu medzi 100 až 300€. Pri vzájomnom porovnávaní a čítaní pozitívnych i negatívnych recenzií užívateľov spomínaných značiek GPS navigácií prevažne na zahraničných stránkach Lezyne z pomedzi nich vychádzala najlepšie. Na trhu s GPS navigáciami je malou hviezdou, čo sa týka funkcionality, spoľahlivosti a ceny. Napríklad, Lezyne Super GPS s veľkým množstvom funkcií (čo bola neskôr moja finálna voľba) stála toho času o viac ako 100€ menej ako populárny Garmin 520. A ďalším bonusom bola takmer raz taká životnosť baterky. Baterka cyklokomputera Lezyne Super GPS, ktorý som používal, vydrží neuveriteľných 21 hodín. Nový, vlaňajší model Super PRO GPS má výdrž batérie ešte vyššiu – 28 hodín!

Jednoznačne vyhrala navigácia Lezyne Super GPS

Lezyne Super GPS je len jeden z mnohých predávaných modelov od firmy Lezyne. Medzi ďalšie modely, ktoré firma v súčasnosti ponúka patria:

  • Mega XL GPS
  • Mega C GPS
  • Super Pro GPS
  • Macro Plus GPS
  • Macro Easy GPS
  • Micro C GPS
  • Mini GPS
GPS navigácia Lezyne - všetky modely
Všetky najnovšie GPS modely od firmy Lezyne

Každý jeden z modelov má svoje konečné určenie. Pre už vyššie spomenutý zamýšľaný účel Lezyne Super GPS vyzerala ako viac než ideálna voľba. Ešte to chcelo kvôli zodpovedaniu niekoľkých otázok zatelefonovať do firmy Sloger.sk a o niekoľko dní na to som už môj cyklokomputer Lezyne Super GPS skúšal v okolitých kopcoch.

Prvé skúsenosti s používaním navigácie Lezyne Super GPS

Vzhľadom k nedostatku času by som povedal, že najhoršie bolo pre mňa prekusať sa cez 40 stránkový manuál. Pre niekoho to však môže byť dobrá správa. Navigácia Lezyne Super GPS totiž ponúka skutočne neuveriteľné množstvo funkcií. Až by som pochyboval, že ich niekto všetky využije. Na druhej strane je to ale dobré, pretože každý si vie nájsť a používať tú svoju sadu funkcií, ktoré potrebuje najviac. Pre svoje účely som však potreboval iba niekoľko funkcií, takže som venoval čas a zostavenie cyklokomputera práve nim.

Po stiahnutí potrebnej aplikácie do telefónu, softvéru do počítača a po zaktualizovaní samotného softvéru cyklokomputera Lezyne Super GPS, bolo už pomerne jednoduché stiahnuť do telefónu akúkoľvek cyklistickú trasu a odtiaľ ju preniesť do samotného cyklokomputera Lezyne. To, čo potom môžete vidieť v jednom okienku na šedom podklade zreteľne vyznačená celková trasa. Prepnutím do ďalšieho okienka vidíte zhruba 200 až 300 m vašej cyklotrasy pred sebou a miesto kde sa práve na nej nachádzate.

Niekoľko malých mušiek Lezyne Super GPS

Nemyslím, že ktorákoľvek zo spomenutých mušiek sa týka len Lezyne, ale aj ďalších značiek. O nič veľké nejde, len si to treba zapamätať, aby ste s tým kalkulovali, keď sa vám niečo podobné prihodí.

  1. Výnimočne môže GPS „klamať“ aj o 30 až 40 metrov. Išiel som veľmi úzkym kaňonom a podľa GPS vyzeralo, že bicyklujem okolité bralá. Zaujímavý úkaz, pravdepodobne zapríčinený zatienením signálu zo satelitov do GPS.
  2. Niečo podobné sa mi tiež prihodilo raz alebo dvakrát pri jazdení lesom a lúkou. V lese vyzeralo že idem ako-keby pomimo cesty asi 20 metrov, ale ďalšia cesta tam nebola. Na lúke zase vyzeralo, že cesta, po kt by som mal ísť je paralelne s tou, po ktorej som išiel o 50 m vyššie. Žiadna tam nebola, tak ma napadlo, že bola vytvorená nová a stará zanikla.
  3. Nasledujúca muška sa týka všetkých GPS cyklokomputrov, ktoré nezobrazujú podkladovú mapu a tým pádom na nej nevidíte, že paralelne s tou vašou cestou ide ďalšia cesta. Skrátka, nevšimol som si v mladom smrekovom lese odbočku na vedľajšiu lesnú cestu na, ktorú som mal odbočiť. Tie išli vedľa seba asi 200 metrov. Po 200m mi GPS ukazovalo, že som mimo trasy. Keď som sa vrátil o 10 metrov späť tak vyzeralo, že som na správnom mieste, ale nebol som. Tu druhú cestu som nevidel, lebo bola síce velmi blízko, ale schovaná za smrekovou mladinou. Takže mi chvíľu trvalo prísť na to, že tú cestu, na ktorú som mal odbočiť je o 200 m späť.

Aby som to zhrnul.

Tých prípadov, kedy ma navigácia cyklokomputra Lezyne Super GPS počas tisícov km zmiatla je tak málo, že každú z nich si dodnes pamätám a zároveň viem, čomu pozornosť venovať a čomu nie. Za bežných okolností, keď sa cesty rozchádzajú a nie je evidentné, po ktorej ísť, stačí si vybrať jednu z nich a prejsť 5 až 10 metrov a hneď na navigácii vidíte, či idete správne alebo nie.

S navigáciou Lezyne Super GPS na cyklomaratóne Spišských 333 EXTREME

Pokiaľ sa dobre pamätám, organizátori pretekov Spišských 333 EXTREME mapu sprístupnili na stiahnutie asi 2 mesiace pred samotnou súťažou. Takže to bola zároveň aj moja prvá príležitosť vyskúšať Lezyne Super GPS pre mňa v úplne neznámom teréne. A musím povedať, že som mal z používania tejto navigácie vynikajúci pocit od prvých kilometrov. Je to ako keď vás niekto zoberie na trasy, na ktorých ste nikdy predtým neboli a jediné o čo sa staráte je sledovať kam váš spoločník ide a samozrejme si vychutnávať krásne prírodné scenérie.

Trať som si rozdelil na tri úseky a každý úsek som počas voľných víkendov prešiel do pretekov dvakrát. Trať je ale tak dlhá a rozmanitá svojím charakterom, že ešte aj počas pretekov som sa musel spoliehať na navigáciu Lezyne Super GPS. Navyše organizátori dva týždne pred súťažou zmenili niektoré úseky trás, takže bez GPS navigácie ako je Lezyne Super GPS, či akejkoľvek inej značky GPS cyklokomputra si súťaž ani nechcem predstaviť. Áno, používanie telefónu alebo mapy je tiež možné. Neviem však, kto by mal chuť a energiu zisťovať na každom rázcestí, ktorým smerom má ísť. Hlavne, ak už máte v nohách 165 km, cez 4000 výšivkových metrov, do toho vám prší, ochladzuje sa, zároveň sa schyľuje k noci a pred vami je ešte raz taký kus cesty.

Tomáš Hájek, Karol Nickler - súťaž Spišských 333 EXTREME
Tomáš Hájek a Karol Nickler počas súťaže Spišských 333 EXTREME

Čo sa týka samotnej súťaže Spišských 333 EXTREME, išlo o 7. ročník a konal sa 2. až 3. augusta 2019 so začiatkom o 7:00 hod.. Na 333 km trasu s prevýšením 8291 metrov sa prihlásilo 51 súťažiacich a limit na dojazd bol 33 hodín. Prvý prišiel do cieľa za 16:31 hod. Ja som prišiel spolu s kamarátom Tomášom tesne pred limitom na 17 a 18 pozícii s časom 31:28 hod. Inak žiadna hanba, pretože pretek nedokončilo alebo nestihlo v limite 31 pretekárov. Skrátka, bol to zážitok, na ktorý budem rád spomínať, vrátane jedného šťastného pádu pri zjazde.

Najvýstižnejšie túto súťaž zosumarizoval Tomáš na STRAVE asi takto:

“Tohto roku to bol extrém v pravom slova zmysle: dážď, zima, vyčerpanie, kŕče v bruchu aj nohách. Veľa tlačenia na môj vkus, ale keď telo povie dosť, nič nenarobíš, ak chceš ísť ďalej.”

Cyklistická trasa na mape Spišských 333 EXTREME
Cyklistická trasa na mape Spišských 333 EXTREME. Nedopatrením som si zastavil čas niekoľko desiatok kilometrov pred cieľom, takže mi tam chýba zvyšný úsek. Štart a cieľ bol totiž na rovnakom mieste.

Ešte jedno potešenie z používania Lezyne Super GPS

Keď som mal 20€ cyklokomputer, tak to nebolo vôbec zlé. Teraz to je ale 10x lepšie. Namiesto ručného zapisovania všetkých údajov z jázd do zošita, sa mi údaje automaticky sťahujú a odkladajú na dve miesta – GPS Root a Strava. Neuveriteľne prehľadné a detailné údaje na jednom mieste, kde mám možnosť všetky svoje jazdy porovnávať a vzájomne analyzovať. Nehovoriac o tom, že sa mi tam oproti bežnému cyklokomputru kvôli mnohým ďalším funkciám sťahuje kopec ďalších zaujímavých údajov, ku ktorým som predtým nemal prístup. Taktiež, teraz s kamarátmi vieme, kto z nás kde v priebehu týždňa bicykluje, keď nie je čas ísť na spoločný výjazd. Takže, ak by sa ma niekto spýtal, či by som po všetkých skúsenostiach opäť kúpil cyklokomputer alebo navigáciu Lezyne Super GPS, tak za tie peniaze a funkcionalitu určite áno.


Mohlo by vás tiež zaujímať:

Cyklopočítač Lezyne Super GPS – recenzia
Manuál Lezyne Super GPS
Lezyne Mega GPS – predstavenie

Krátke video s predstavením Lezyne Super GPS:

Ďalšie videá, vrátane videomanuálov k jednotlivým modelom nájdete v Youtube kanáli Lezyne >>

Recenzie – Články (v angličtine)

The Lezyne Super GPS is a excellent-value-for-money cycling computer
Hands-on with the Lezyne Super GPS Bike Computer
Lezyne Super Pro GPS with big battery and low price – review

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

3 názory na “Skúsenosti s Lezyne Super GPS na Spišských 333 EXTREME

  1. Ivo napísal:

    Pri hodinkách micro gps sa mi tiež stavalo, že trasu zaznamenalo mimo cesty dokonca neuznalo segmenty na strave. Teraz mám mega XL gps rýchlejšie nájde satelity a to hneď pri vchode do paneláku. Segment zaráta aj v lesnatej doline.S hodinkami som musel ísť na otvorený priestor. Môže to byť spôsobené staršou verziou gps čipu. Mega xl nabíjam tak raz za mesiac. Dokúpil som kadencie a rýchlosť od lezyne a na druhom biku mám to isté z Číny za desať eur, mega xl sa v pohode spáruje na oboch bikoch.

  2. Boris napísal:

    Ahoj, som čerstvým majiteľom Lezyne Super GPS a som s nim spokojný, mam ale problém s nahrávaním trasy do navigácie. Píšeš že : “Po stiahnutí potrebnej aplikácie do telefónu, softvéru do počítača a po zaktualizovaní samotného softvéru cyklokomputera Lezyne Super GPS, bolo už pomerne jednoduché stiahnuť do telefónu akúkoľvek cyklistickú trasu a odtiaľ ju preniesť do samotného cyklokomputera Lezyne. ” ale ja si stým neviem rady, poraď ako na to.

  3. Karol napísal:

    Ahoj Boris,
    prepac, ze odpovedam oneskorene. Vsetko co som sa naucil o pouzivani Lezyne Super GPS viem z PDF manualu https://blog.zivotsbicyklom.sk/navody_sk/Manual-Mini-Macro-Micro-SuperGPS_SK.pdf, takze by som len opakoval, co uz je tam napisane. Staci ti ist na stranu 17 a nasledovat pokyny krok po kroku. Pokial sa dobre pamatam, tak som mal s natiahnutim tras do navigacie Lezyne Super GPS problem, iba ked som tam mal ulozenych viac tras a zaroven nevymazane predosle jazdy. Po ich vymazani s navigacie Lezyne sa mi nova trasa stiahla bez akychkolvek problemov. Tu je este video https://www.youtube.com/watch?v=s_TLq3V7iqs, sice nie navigacie Lezyne Super GPS ale navigacie Lezyne Mega C Enhanced GPS ale princip je velmi podobny. Navod sa tyka stahovania, prenosu a pouzivania offline map. Dufam, ze pomoze.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *