Maratónec so žraločou DNA – Rock Machine Explosion 70-27

Hardtail Rock Machine

Počas vianočných sviatkov sa mi naskytla možnosť vyskúšať si tento atraktívny bike od značky Rock Machine. Ide o model Explosion z roku 2017 z portfólia českého výrobcu, ktorý pôsobí v bicyklovom segmente od roku 1994.

Hneď na úvod prezradím, že všetky kľúčové technológie, ktoré prerazili do sveta MTB v posledných rokoch nájdete aj na tomto stroji, takže som vôbec nemal pochybnosti, že by mi niečo chýbalo. Na HT-čku som predtým nejazdil, preto som neváhal túto možnosť využiť a už predvianočnú sobotu ma čakal na dohodnutom mieste.

Žraločia DNA?

Rock Machine Explosion výlet

Použitá geometria napovedá, že sa jedná o bike, ktorý je ladený závodnejšie. Zodpovedá tomu nízka váha (10,4 kg pre veľkosť M). Rám je komplet z karbónu v boost prevedení s interným vedením laniek, čo okrem tuhosti priaznivo vplýva aj na jednoduchosť údržby. Tento fakt osobne považujem za jeden z kľúčových, ak to s cyklistikou myslíte trochu vážnejšie.

O pruženie sa stará overená klasika Rock Shox REBA so vzduchovou komorou a ovládaním na riadidlách. Tu myslím nie je čo dodať, keďže sa jedná o kvalitu overenú rokmi. Radenie a brzdy zastrešuje mix komponentov od výrobcov Race Face, Shimano a Sram. Spolu fungujú ako hodinky a počas testu som na žiadny problém nenarazil. Kolesá s pevnými oskami Fulcrum Red Power sú obuté plášťami Schwalbe Racing Ralph, ktoré skvelo držia na rôznych podkladoch. Bicykel ako celok poskytuje rozumne zvolenú kombináciu osadenia, na ktoré som sa vedel spoľahnúť aj v náročnejších podmienkach. Pre gramárov je tu samozrejme priestor na zlepšenie. 🙂

Dosť omáčok, pome na vec

Karbónový Rock Machine

Poďme sa pozrieť na to, ako sa na mi jazdilo. Nakoľko som zvyknutý na XC geometriu, zoznámenie prebehlo okamžite a už po pár úvodných nastaveniach som vyrazil do terénu. Počas testovania modelu Explosion panovali naozaj náročne podmienky a vystriedal sa dážď, sneh, ostrý vietor a miestami aj slnko. Podklad zodpovedal priamo úmerne nastúpaným výškovým metrom – od blata a vody cez ľadové pasáže až po sneh, mokrý či čerstvý a ich najrôznejšie kombinácie.

Ako sa mi jazdilo?

Zábava ako má byť a k tomu dokonalá previerka jazdeckej techniky a materiálu. Do kopca ide ako žralok, keď zacíti korisť. Prenos energie z pedálov je na výbornej úrovni a akcelerácia je raketová. Smerom dole v teréne som radšej volil extra opatrný prístup, aj napriek tomu som párkrát skoro hodil tzv. tigra. Myslím, že v daných podmienkach by to neustál ani fatbike. Počas zjazdov po rozbitej asfaltke posypanej štrkom v kombinácií so šotolinou sa správal veľmi predvídavo a reagoval presne ako som očakával. Aj napriek zime som nemal problém si to „pustiť“, čo dokazuje aj pohár na Strave pri zjazde z Čachtického hradu. 🙂

Pohlad z riadítok Rock Machine

Jedno prevodník s 32 zubami, ktorý dopĺňa 11 rýchlostná kazeta s rozsahom 11-42 zubov má svoje limity. Už pri rýchlosti tesne nad 40km/h sa točia nohy naprázdno. Nepovažujem to za problém z dôvodu, že takúto rýchlosť s potrebou ťahať tak často nezažijete. Miernu obavu som mal z dlhších presunov po rovinke. Nakoľko výrobca zvolil kolesá vo veľkosti 27.5”, čo evokuje viac vyvinutej námahy pre dosiahnutie rovnakej rýchlosti ako v prípade 29” kolies. 🙂

Pár slov na záver

Počas piatich dní testovania som stihol najazdiť približne 150km a 2300 nastúpaných metrov. Počas výjazdov som nespoznal v tejto oblasti žiadny zásadný rozdiel oproti bajku, na ktorom bežne jazdím na 29” kolesách s 12 rýchlostnou kazetou.

Jazdy som si maximálne užíval a lúčenie bolo ťažké. Škoda, že podmienky neboli trochu prívetivejšie a nedalo sa pritlačiť na pílu viac. Z jazdy na tomto HT-čku som bol prijemne prekvapený. Explosion je určite správna voľba, ak hľadáte bicykel na univerzálne použitie od asfaltu, cez celodenné výjazdy až po preteky v akýchkoľvek podmienkach.

Rock Machine karbón